دلو 11, 1402 11:54 Asia/Kabul
  • مناره های مسعود و بهرام شاه؛ معروف‌ترین بناهای تاریخی افغانستان

مناره های مسعود و بهرام شاه که به مناره‌های غزنی شهرت دارند، از معروف‌ترین بناهای تاریخی افغانستان هستند. این مناره‌ها در یک کیلومتری شمال شرقی غزنی، در منطقه‌ای بین شهر قدیم غزنی و قریه روضه کنونی موقعیت دارند.

مناره‌ها که قاعده و تهداب آنها در سیستم انجینیری عصر غزنویان به شکل ستاره هشت ضلعی اعمار شده که از آن به نام فتح و پیروزی نیز یاد می‌کنند. این مناره که به صورت هشت ضلعی ساخته شده‌اند، حدود ۲۰ متر ارتفاع داشته و ۶۰۰ متر از یکدیگر فاصله دارند. برای ساخت این مناره‌ها از خشت استفاده شده است.شکل ظاهری این مناره ها مانند ستاره هشت ضلعی که نشان پیروزی است ساخته شده است . این مناره‌ها بیشتر از خشت و گل ساخته شده است

شکل ظاهاری مناره‌ها

در داخل مناره های مسعود و بهرام شاه زینه‌هایی به شکل مارپیچ ساخته شده که به بالای مناره‌ها راه دارند. قدمت این مناره‌ها به حدود ۸۰۰ سال می‌رسد که به صورت یادگاری تاریخی از دوران سلطان مسعود سوم (۱۰۹۹-۱۱۱۵) و بهرام‌شاه (۱۱۱۸-۱۱۵۷)، بر جای مانده‌اند.قدمت این دو مناره به حدود ۸۰۰ سال قبل بر می‌گردد

آیه قرآن در اطراف مناره‌ها

نحوه ساخت این مناره‌ها در هنر معماری اسلامی، جایگاه ویژه‌ای دارد. سطح این دو برج با الگوهای هندسی منظم تزئین شده و آیه‌های قرآن با موزائیک‌های تراکوتا روی آن نوشته شده است (در یک طرف این مناره‌ها اسماء خداوند (ج) و در سوی دیگر آن نام معماران این بناها به خط کوفی نوشته شده است). در قاعده این مناره‌ها تزئینات گچبری و نوشته‌های کوفی به چشم می‌خورد که نشان دهنده کانون فرهنگی، ادبی و هنری دوره غزنویان در قرن یازدهم است.

منارها و ناملایمی روزگار

در دهه ۱۹۶۰ میلادی، در دوره کوتاهی تلاش شد تا از این مناره‌ها نگهداری شود؛ به همین سبب بر روی سقف آنها ورق‌هایی فلزی قرار داده شد.

مناره‌ها بلندی بیشتری داشتند اما بخش‌های فوقانی این مناره‌ها در سال‌های پیشین، بر اثر زلزله و جنگ‌های داخلی ویران شده است. از طرفی برف و باران، سیل و آب‌گرفتگی‌های دوره‌ای که در منطقه روی می‌دهد بر سرعت خرابی این مناره‌ها افزوده است.

هدف از ساخت مناره‌ها

مناره های مسعود و بهرام شاه در مجموع روی سه هدف اعمار می‌گردند: یکی اینکه مناره در مسجد اعمار می‌شود که موذن در آن اذان می‌دهد. دوم به منظور اهداف نظامی که از آن به مشابه محل رصد استفاده می‌شود؛ مناره‌ها در تأمین امنیت شاهراه‌ها و کاروان‌ها از اهمیت زیادی برخورداراند. سوم اینکه به منظور نشان دادن عظمت و قدرت امپراطورها و یا پادشاهان ایجاد می‌شوند. در افغانستان هر سه هدف در اعمار مناره‌ها نهفته است.

ساختن مناره در افغانستان دارای سابقه طولانی است و از سده ششم به بعد مناره‌های زیادی در این کشور ساخته شد. از جمله مناره‌های تاریخی افغانستان می‌توان به مناره‌ جام و مناره‌های مسجد جامع هرات اشاره کرد.

 

تگ