• آرامگاه ملا محمد جان؛ عارف بلخی

    آرامگاه ملا محمد جان؛ عارف بلخی

    دلو 19, 1402 10:19

    آرامگاه ملا محمد جان که نام او در گوش چندین نسل افغانستان، منطقه و جهان آشناست، در ولایت بلخ قرار دارد. مزار وی که از عارفان نامی افغانستان محسوب می‌شود، در شمال گورستان نوبهار ولسوالی بلخ در جوار دیوار تاریخی بلخ موقعیت دارد. قبر وی پس از سال‌ها در نتیجه تحقیق جوان بلخی به نام بشیر شیوا شناسایی شده و اداره ولایت بلخ به حمایت مالی والی بلخ به ارزش یکصد هزار دالر اعمار گردیده است.

  • بالاحصار بلخ (شهر اندرون)؛ از داشته‌های تاریخی افغانستان

    بالاحصار بلخ (شهر اندرون)؛ از داشته‌های تاریخی افغانستان

    دلو 17, 1402 07:46

    بالاحصار بلخ یا شهر اندرون از داشته‌های تاریخی شمال محسوب می‌شود. این مکان را از روی همانندی‌هایی که با بالاحصار مرو دارد، از بناهای دوران پیش دادیان، کیانیان و همان باکتریس مرکز هزارشهر دانسته‌اند.

  • رواق نقاره‌ خانه بلخ

    رواق نقاره‌ خانه بلخ

    دلو 15, 1402 07:46

    رواق به فضاهای سرپوشیده‌ی ستون‌دار یا متشکل از چشمه طاق‌هایی گفته می‌شود که در طرفین صحن یا میانسرای مساجد یا اماکن مذهبی ساخته می‌شود. دهانه این گونه فضاها رو به صحن است و در ورودی مسجد را به شبستان یا گنبدخانه متصل می‌کند.

  • ارگ جبل السراج؛ نمادی از غنای فرهنگی افغانستان

    ارگ جبل السراج؛ نمادی از غنای فرهنگی افغانستان

    دلو 14, 1402 08:33

    ارگ جبل السراج یکی از آبدات تاریخی کهن سرزمین افغانستان است که نمادی از غنای فرهنگی و گذشته تاریخی این مرز و بوم محسوب می‌شود. ارگ شاهی جبل السراج در مرکز ولسوالی جبل السراج ولایت پروان موقعیت دارد.

  • بند کجکی؛ یکی از بندهای اصلی برق آبی افغانستان

    بند کجکی؛ یکی از بندهای اصلی برق آبی افغانستان

    دلو 12, 1402 10:23

    بند کجکی یکی از دو بند اصلی برق آبی در ولایت هلمند افغانستان است که بر روی رود هیرمند ساخته شده است.این بند، در فاصله ۱۶۱ کیلومتری شمال شرقی ولسوالی قندهار موقعیت دارد

  • مناره های مسعود و بهرام شاه؛ معروف‌ترین بناهای تاریخی افغانستان

    مناره های مسعود و بهرام شاه؛ معروف‌ترین بناهای تاریخی افغانستان

    دلو 11, 1402 11:54

    مناره های مسعود و بهرام شاه که به مناره‌های غزنی شهرت دارند، از معروف‌ترین بناهای تاریخی افغانستان هستند. این مناره‌ها در یک کیلومتری شمال شرقی غزنی، در منطقه‌ای بین شهر قدیم غزنی و قریه روضه کنونی موقعیت دارند.

  • خانقاه بهاء‌الدین؛ زادگاه مولانا جلال الدین محمد بلخی

    خانقاه بهاء‌الدین؛ زادگاه مولانا جلال الدین محمد بلخی

    دلو 10, 1402 07:40

    خانقاه ، مکان تاریخی است که برخی از تاریخ‌نویسان افغانستان آن را زادگاه مولانا جلال الدین بلخی می دانند.این خانقاه در حدود ۹۰۰ سال قدمت تاریخی دارد

  • قلعه بالاحصار کابل؛ یکی از بناهای تاریخی کابل

    قلعه بالاحصار کابل؛ یکی از بناهای تاریخی کابل

    دلو 08, 1402 07:46

    قلعه بالاحصار کابل ، یکی از بناهای تاریخی ولایت کابل است. قدمت این قلعه به پیش از اسلام برمی‌گردد و در حدود قرن پنجم میلادی ساخته شده است. بالاحصار قلعه‌ای است که بر فراز تپه‌ای (زمرد) در دامنه کوه شیر دروازه در جنوب شرق شهر کابل ساخته شده است.

  • حوض لالان؛ یکی از عجایب شگفت انگیز طبیعت پنجشیر

    حوض لالان؛ یکی از عجایب شگفت انگیز طبیعت پنجشیر

    دلو 05, 1402 12:12

    حوض لالان یکی از عجایب شگفت انگیز ولایت پنجشیر است که از جاذبه های گردشگری این ولایت به شمار می رود. این حوض طبیعی مکانی زیبا و صخره ای شکل در گودالی عمیق با آبی لاجوردی، بر فراز کوه عبدالله خیل ولسوالی دره ولایت پنجشیر موقعیت دارد.