جدی 20, 1402 14:28 Asia/Kabul
  • آرامگاه تیمورشاه امپراطور درانی کجاست؟

آرامگاه تیمورشاه در افغانستان یکی از جاذبه های تاریخی معروف در این کشور است که سالیانه میزبان گردشگران زیادی از داخل و خارج افغانستان است. با ما همراه باشین تا درباره این مکان تاریخی بیشتر بدانید.

این آرامگاه در کابل واقع شده و به سال 1770 ساخته شده است اما جالب اینجاست که خود تیمورشاه در سال 1793 از دنیا رفته است! یعنی در واقع آرامگاه مذکور حدود 23 سال قبل از مرگ تیمورشاه ساخته شده است. آرامگاهی که به سبک معماری مغولان هند طراحی و ساخته شده و فضای اطراف آن نیز درختکاری شده و ضمنا دیواری نیز گرداگرد آن را دربرگرفته است.

متاسفانه آرامگاه مذکور در طی جنگ داخلی افغانستان دچار آسیب های جدی شد و در سال 2012 با کمک شبکه توسعه آقا خان (AKDN) به طور کاملی مرمت شد. بعدا در 19 اکتبر سال 2012 نیز حامد کرزای رئیس جمهور وقت افغانستان این آرامگاه را افتتاح کرد. اما جاذبه اصلی این آرامگاه برای گردشگران علاوه بر طرح معماری هشت ضلعی و زیبای آن همچنین وجود باغی دنج و سرسبز در اطراف آرامگاه تیمورشاه می باشد

تیمور شاه درانی حاکم دوم امپراطوری درانی اولین کسی بود که کابل را به عنوان پایتخت پادشاهی متحد خود انتخاب کرد تا آن زمان قندهار به عنوان پایتخت افغانستان مطرح بود. او به سال 1793 از دنیا رفت اما جالب است بدانید که آرامگاه او 23 قبل از مرگش ساخته شده بود. دلیل آن شاید شورش پس از مرگش باشد که منجر به از دست دادن بیش از 20 فرزند او شد و هیج جانشینی هم نداشت.

همانند سایر شاهان افغانستانی در زمان او نیز شورشها و جنگ های مختلفی به وقوع پیوست و به همین دلیل دوره امپراطوری تیمورشاه نیز برگی از تاریخ پرفراز و نشیب افغانستان محسوب می شود.

این بنا را می توان کپی از سبک معماری مغولان هند دانست. بنایی آجری هشت ضلعی که بالای آن یک استوانه آجری تخت و گنبد توخالی قرار گرفته است. خود آرامگاه نیز در یکی از قدیمی ترین محلات کابل همراه با پلان خیابان، خانه ها و بلوار سنتی قرار دارد. محله ای که اکنون جزء بافت قدیم کابل بوده و پروژه توسعه و بازسازی آن در دست اقدام می باشد.

معماری بنا اولین جاذبه این آرامگاه می باشد؛ سبکی که بیشتر شبیه سبک معماری مغولان هند می باشد. بنایی 8 ضلعی با استوانه و گنبد آجری بر روی آن که اکنون از شاخص ترین جاذبه های تاریخی افغانستان به شمار می رود. این آرامگاه علاوه بر اینکه آرامگاه تیمورشاه درانی به شمار می رود بلکه همچنین محل دفن پسر تیمورشاه نیز می باشد کسی که بخش های مختلف کشور افغانستان را در قرن 18 متحد کرد. جاذبه دیگر این آرامگاه موقعیت جغرافیایی بنا است که در یک محله قدیمی و در نزدیکی رودخانه کابل قرار گرفته است. از این گذشته وجود باغی سرسبز در اطراف این آرامگاه نیز بر جذابیت آن افزوده است.

 

تگ