قوس 04, 1401 14:12 Asia/Kabul
  • انگلیس: کمک های دو دهه گذشته به گسترش فساد در افغانستان منجر شد

کمیسیون مستقل تأثیر کمک‌های انگلیس اظهارداشت: پول‌هایی که این کشور پیش از سقوط کابل به دست طالبان به افغانستان ارسال می کرد، به فساد و نقض حقوق بشر دامن زده است.

به گزارش تلویزیون سحر افغانستان، کمیسیون مستقل تأثیر کمک‌های انگلیس اعلام کرد که لندن طی 20 سال گذشته 3.5 میلیارد پوند به عنوان کمک به افغانستان اختصاص داد، اما این کمک‌ها در «فساد و وحشیگری پلیس، از جمله اخاذی، بازداشت خودسرانه، شکنجه، و قتل‌های غیرقانونی» نقش داشته و نتوانسته است به هدف اولیه خود یعنی ایجاد ثبات در دولت این کشور دست یابد.

این نهاد افزود که کمک‌های انگلیس برای دستیابی به اهداف بیش از حد کوتاه مدت آمریکا هزینه شده است و مقامات انگلیسی تأثیر کمی بر استراتژی آمریکا در افغانستان داشتند.

به گزارش «گاردین»، در این ارزیابی آمده است: انگلیس که نمی‌خواست رویکرد آمریکا را به چالش بکشد، علناً به روایت آمریکا مبنی بر موفقیت قریب‌الوقوع در افغانستان متعهد شده بود.

پیش از این نیز «حامد کرزی» رئیس‌جمهور سابق افغانستان که نزدیک به 12 سال زعامت این کشور را به‌عهده داشت، آمریکا و دیگر اعضای ناتو را عامل پرورش فساد در افغانستان دانسته بود

کرزی تصریح کرده بود: آمریکا میلیاردها دالر را برای جنگ علیه تروریسم هزینه کرد و این پول‌ها به نیروهای قراردادی و شرکت‌های امنیتی خصوصی سرازیر شد که این به پرورش فساد انجامید.

تگ