قوس 03, 1401 16:32 Asia/Kabul
  • هلند به پرداخت غرامت به بستگان قربانیان در افغانستان محکوم شد

دادگاه لاهه، دولت هلند را به پرداخت غرامت به بستگان قربانیان غیرنظامی افغان محکوم کرد.

به گزارش تلویزیون سحر افغانستان، دادگاه لاهه حکم پرداخت غرامت از سوی دولت هلند به بستگان قربانیان غیرنظامی افغان را که در جریان عملیات هوایی نیروهای هلندی در شهرستان «چوره» ولایت ارزگان افغانستان جان باخته بودند، صادر کرد.

بر اساس حکم این دادگاه، دولت هلند به پرداخت غرامت به خانواده غیرنظامیانی که در جریان بمباران هوایی نیروهای هلندی در سال 2007 در منطقه «چوره» ارزگان افغانستان کشته شدند، محکوم شد.

پیش‌تر روزنامه «فولکس کرانت» هلند با انتشار گزارشی در مارس سال 2021 اعلام کرد بود نیروهای بین‌المللی پیش از آغاز عملیات در منطقه چوره که منجر به کشته شدن حدود 50 تا 80 نفر غیرنظامیان شده بود،سه بار به سربازان هلندی از حضور غیرنظامیان در آن محل هشدار داده بودند.

گفته می‌شود بامداد 17 ژوئن 2007 جت‌های جنگی اف-16 نیروهای هلند 28 بمب را در مناطقی از شهرستان«چوره» ولایت ارزگان پرتاب کرده‌اند که به استناد رای دادگاه هلند 18 بمب در نواحی احاطه شده اصابت کرده است و نیروهای هلندی در این حمله اهداف نظامی و غیرنظامی را با هم به صورت تفکیک نشده بمباران کرده‌اند.

بر اساس اسناد ارائه شده به این دادگاه قربانیان این بمباران، همسر، دو دختر، سه پسر و یک عروس از یکی افرادی است که به دادگاه شکایت کرده‌ است.

قضات دادگاه لاهه در پاسخ به سئوالی در مورد مبلغ غرامتی که باید به قربانیان این حمله پرداخته شود، گفته‌اند: د«ر مراحل بعدی تصمیم گرفته خواهد شد».

از طرفی وزارت دفاع هلند در این رابطه اذعان داشت: در مورد حکم محکمه بیشتر مطالعه و اظهار نظر خواهد کرد.حدود دو سال قبل نیز یک نظامی هلندی که در سال 2007 در افغانستان انجام وظیفه کرده بود، مدعی شده بود که نظامیان هلندی در آن سال با شلیک سلاح‌های سنگین بر مجتمع‌های مسکونی در شهرستان «چوره» ممکن است سبب تلفات غیرنظامیان افغان شده باشند.

این نظامی هلندی همان زمان در مصاحبه‌ای گفته بود که به او دستور داده شد تا به مناطق مسکونی در شهرستان چوره با سلاح سنگین شلیک کنند چون به گفته وی مسئولانش به حضور طالبان در آنجا مشکوک بودند.

تگ