قوس 02, 1401 15:56 Asia/Kabul
  • انتقاد دیدبان حقوق بشر به اخراج گروهی پناهجویان افغان از ترکیه

سازمان دیدبان حقوق بشر از دولت ترکیه برای اخراج گروهی پناهجویان افغان به ویژه افراد در معرض تهدید، انتقاد کرد.

به گزارش تلویزیون سحر افغانستان، «ایما سینکلر وب» رئیس بخش ترکیه در سازمان دیدبان حقوق بشر گفت که «آنچه ما می‌بینیم این است که این افراد عموماً در شهرهای ترکیه، در عملیات‌های بزرگ پلیس جمع‌آوری می‌شوند، به مراکز اخراج انتقال داده می‌شوند و سپس مجبور ساخته می‌شوند تا اسناد خروج داوطلبانه از این کشور را امضا کنند».

وی افزود: گزارش تازهٔ این سازمان در مورد وضعیت پناهجویان افغان در ترکیه با عنوان «هیچ کس از من نپرسید که چرا افغانستان را ترک کردم» خلاصه‌ این حقیقت است که به هیچ‌کس فرصت ارائه درخواست پناهندگی در ترکیه داده نشده‌است.

در گزارش پیشین دیدبان حقوق بشر یک پناهجو با نام مستعار احمد گفته بود که پیش از تسلط طالبان بر افغانستان یک خلبان/پیلوت آموزش دیده در ایالات متحده بود و در افغانستان می‌جنگید؛ اما اکنون روزهای دشواری را در شهر استانبول ترکیه می گذراند.

از سوی دیگر، ریاست تنظیم مهاجرت ترکیه اعلام کرده است که در سال جاری بیش از 50 هزار افغان را از طریق هوایی به افغانستان بازگردانده است و به 240هزار افغان دیگر نیز اجازه ورود داده نشده است.

مقام‌های ترکیه اتهام اخراج اجباری افغان ها را رد کرده و می گویند که آنها بر اساس معیار‌های بین المللی عمل می‌کنند.این در حالی است که پیش از این دولت یونان نیز ترکیه را متهم کرده بود که بیش از 80 مهاجر افغان را به شکل برهنه از خاک خود اخراج کرده است.

تگ