عقرب 19, 1401 14:43 Asia/Kabul
  • ابراز نگرانی سازمان شانگهای از بدتر شدن وضعیت افغانستان و بی‌ثباتی منطقه

رئیس مرکز مبارزه با تروریسم سازمان همکاری شان‌های هشدار داد که بدتر شدن وضعیت در افغانستان خطر بی ثباتی منطقه را افزایش می دهد.

به گزارش تلویزیون سحر افغانستان، «یوگنی سیسویف»، رئیس مرکز مبارزه با تروریسم سازمان همکاری شانگهای با ادعای وخامت اوضاع و احتمال صدور تروریسم از افغانستان تاکید کرد که بدتر شدن وضعیت در افغانستان، خطر بی‌ثباتی اوضاع در کل منطقه به‌خصوص در آسیای مرکزی را افزایش می‌دهد.

وی در نشست تاشکند با موضوع «امنیت مدرن چالش‌ها و راه‌حل‌ها» گفت که احتمال سرایت بی‌ثباتی از افغانستان به حوزه کشورهای مشترک المنافع (CIS) و سازمان همکاری شانگ‌های (SCO)  نیز وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

بیانیه پایانی نشست شانگهای: تشکیل دولت فراگیر در افغانستان بسیار با اهمیت است

«ژانگ مینگ»: همکاری های امنیتی اعضای شانگهای در موضوع افغانستان تقویت شود

رئیس مرکز مبارزه با تروریسم شانگهای مدعی شد که وضعیت اقتصادی-اجتماعی رو به وخامت است و  خروج انبوه افغانستانی‌ها به خارج از این کشور، تضادهای قومی فزاینده، افزایش جنایات فرامرزی و قاچاق مواد مخدر نیز خطر بی‌ثبات کردن اوضاع در آسیای مرکزی را چند برابر می‌کند.

یوگنی سیسویف اظهارداشت که در صورت وخامت بیشتر اوضاع، بخش قابل توجهی از افغانستان درگیر جنگ خواهد شد و در کنترل جهادی‌های محلی و سازمان‌های تروریستی بین‌المللی قرار خواهد گرفت.

رئیس مرکز مبارزه با تروریسم کشورهای مشترک‌المنافع تاکید کرد که توانایی طالبان برای کنترل اوضاع در افغانستان به دلیل انشعاب درون گروهی بسیار محدود است. ان

تگ