سنبله 26, 1401 12:57 Asia/Kabul
  • بیانیه پایانی نشست شانگهای: تشکیل دولت فراگیر در افغانستان بسیار با اهمیت است

سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در بیانیه‌ پایانی این نشست ضمن تاکید بر افغانستان مستقل و عاری از تروریسم اظهارداشتند که تشکیل دولت فراگیر در این کشور با حضور همه اقوام بسیار با اهمیت است.

به گزارش تلویزیون سحر افغانستان، سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در بیانیه پایانی این نشست اعلام کردند که هیچ جایگزینی برای راه‌حل‌های سیاسی و دیپلماتیک برای درگیری‌ها در مناطق مختلف جهان وجود ندارد و یکی از مهمترین عوامل حفظ و تقویت امنیت و ثبات در منطقه سازمان همکاری شانگهای، حل سریع اوضاع در افغانستان است.

بیانیه افزود که اعضای شانگهای از افغانستان مستقل، بی طرف، متحد، دموکراتیک و صلح آمیز، عاری از تروریسم، جنگ و مواد مخدر حمایت می‌کنند.

سران سازمان همکاری شانگهای همچنین در ادامه تاکید کردند که کشورهای عضو بر این باورند که داشتن یک دولت فراگیر در افغانستان با نمایندگانی از تمام گروه‌های قومی، مذهبی و سیاسی جامعه افغانستان بسیار مهم است.

بیانیه همچنین با قدردانی از مهمان‌نوازی طولانی مدت و کمک مؤثر کشورهای منطقه و همسایه به پناهندگان افغان، خواستار مشارکت فعال جامعه بین‌المللی در تسهیل بازگشت آبرومندانه، ایمن و پایدار پناهجویان به افغانستان شد.

کشورهای عضو در ادامه نیز با توجه به بحران انسانی جاری در افغانستان، از تلاش‌های مستمر برای کمک به مردم افغانستان حمایت کردند.

بیشتر بخوانید:

ازبکستان: تعامل با افغانستان ضروری است

طالبان: بازگشت دیپلمات های هند به افغانستان نشانه پیشرفت روابط دو کشور است

تگ