جدی 24, 1400 12:03 Asia/Kabul
  • سازمان ملل: دارایی های توقیف شده افغانستان توسط آمریکا باید آزاد شود

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد که آمریکا و نهادهای مالی بین المللی باید دارایی های افغانستان را آزاد کنند تا مانع از فروپاشی این کشور شوند.

به گزارش تلویزیون سحر افغانستان، «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد از آمریکا و بانک جهانی خواست تا داراینی های افغانستان را که از زمان بازگشت طالبان به قدرت توقیف کرده اند، آزادسازی کنند تا از فروپاشی افغانستان و بدتر شدن اوضاع این کشور جلوگیری شود.

گوترش به خبرنگاران در نیویورک گفت: «ما باید به سرعت نقدینگی را به اقتصاد افغانستان تزریق کنیم و از فروپاشی که منجر به فقر، گرسنگی و آوارگی برای میلیون‌ها نفر می‌شود جلوگیری کنیم.»

پس از اینکه طالبان در اواسط ماه اگوست با پایان دادن به جنگ ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان قدرت را به دست گرفتند، این کشور در آستانه یک فاجعه انسانی قرار گرفته است.

میلیاردها دلار دارایی افغانستان توسط واشنگتن مسدود و کمک رسانی به این کشور به شدت مختل شده و بیش از نیمی از جمعیت با خطر قحطی مواجه هستند.

به گفته آژانس‌های امدادی، حدود ۴.۷ میلیون نفر در سال ۲۰۲۲ از سو تغذیه حاد در افغانستان رنج خواهند برد و از جمله ۱.۱ میلیون کودک با سو تغذیه حاد شدید مواجه خواهند شد.

دو روز پس از اینکه سازمان ملل متحد اعلام کرد در سال ۲۰۲۲ به ۵ میلیارد دلار کمک برای افغانستان نیاز دارد، گوترش از واشنگتن خواست تا در کمک به افغانستان برای جلوگیری از فروپاشی پیشگام باشد.

واشنگتن نزدیک به ۹.۵ میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را توقیف کرده است. صندوق بین المللی پول و بانک جهانی نیز فعالیت‌های خود را در افغانستان به حالت تعلیق درآوردند و کمک‌ها و همچنین ۳۴۰ میلیون دلار ذخایر جدید صادر شده توسط صندوق بین المللی پول در ماه اگوست و از زمان تسلط طالبان متوقف شده است.

انتهای پیام.