اسد 24, 1401 13:34 Asia/Kabul
  • خلیلزاد: آمریکا به دلیل هزینه بالای جنگ و تغییر اوضاع بین المللی با طالبان مذاکره کرد

نماینده پیشین آمریکا در امور افغانستان اظهارداشت که آمریکا به دلیلی همچون هزینه بالای جنگ و تغییر اوضاع بین المللی با طالبان وارد مذاکره شد.

به گزارش تلویزیون سحر افغانستان، «زلمی خلیلزاد» نماینده پیشین آمریکا در امور افغانستان در سالگرد خروج نیروهای خارجی از این کشور گفت که حضور الظواهری در کابل باعث به وجود آمدن بی‌اعتمادی میان طالبان و امریکا شد.

وی ادامه داد که اگر توضیحی قانع‌کننده از سوی طالبان ارائه نشود، ممکن است مانع تحقق مطالبات‌ طالبان از جمله برقراری روابط با واشنگتن شود.

خلیلزاد  درباره اینکه چقدر گزینه نظامی برای تحت فشار گذاشتن طالبان می تواند مطرح باشد گفت  به نظر نمی‌رسد گزینه نظامی به صورت گسترده مانند اشغال افغانستان مطرح باشد، اما احتمال عملیات نظامی برای مبارزه با تروریسم و دفاع از منافع امریکا وجود دارد.

وی با اشاره به 18 سال جنگ میان آمریکا و طالبان گفت که دلایلی همچون تغییر اوضاع بین‌المللی و هزینه بالای جنگ به‌ تدریج امریکا را به این نتیجه رساند که باید با طالبان وارد مذاکره شود و پس از آن طالبان و دولت افغانستان وارد مذاکره شدند.

نماینده پیشین آمریکا در امور افغانستان اضافه کرد: هم ترامپ و هم بایدن به این نتیجه رسیده بودند که چنانچه خروج نیروهای امریکا از افغانستان را به زمان حاصل شدن توافق صلح میان گروه‌های افغان موکول کنند، ممکن است این توافق حاصل نشود و سبب ماندگاری نیروهای آمریکا در افغانستان شود که این با رویکرد هر دو رئیس جمهوری مبنی بر لزوم خروج از افغانستان در تناقض بود.

انتهای پیام.