ثور 18, 1401 07:46 Asia/Kabul
  • پاکستان افغان‌های تازه وارد را به عنوان پناهنده نمی‌پذیرد

مقامات پاکستانی می‌گویند که خواستار افزایش پناهندگان در آن کشور نیستند و افغان‌هایی را که پس تسلط طالبان به پاکستان آمده‌اند را به عنوان پناهنده نمی‌پذیرند.

به گزارش تلویزیون سحر افغانستان، مقامات دولت پاکسان اعلام کردند که تعداد افغان‌های پناهجو که پس از تسلط طالبان به این کشور رفته اند به بیش از ۱۰۰ هزار نفر می‌رسند و بیشتر آنها اهالی شهرها و افراد تحصیلکرده و یا صاحب حرفه هستند.

به گفته مقامات پاکستانی این افغان‌ها می‌خواهند به آمریکا یا سایر کشورهای غربی پناهنده شوند، اما به دلیل تأخیر در رسیدگی به مدارک شان توسط سفارت‌های خارجی، در اسلام‌آباد در هتل‌ها و مهمان‌خانه‌ها گیر مانده اند.

پاکستان که در حال حاضر میزبان حداقل سه میلیون افغان است، سال گذشته اعلام کرد که پناهجویان جدید از افغانستان را نمی پذیرد و کنترول مرزی را برای جلوگیری از ورود غیرقانونی افغان‌ها پس از تسلط طالبان تشدید کرد.

«منصور احمد خان» سفیر پاکستان در کابل به صدای آمریکا گفته است که هر روز حدود ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ ویزا برای افغان‌هایی که قصد سفر به اسلام آباد را به خاطر تجارت، درمان و گرفتن ویزای آمریکا، کانادا و یا سایر کشورهای غربی دارند، صادر می کند.

سفیر پاکستان اظهارداشت: «ما آزادانه‌تر از هر کشور همسایه یا هر کشور دیگری در جهان برای افغان ها ویزه صادر می‌کنیم. ما این کار را برای رسیدگی به نگرانی‌های بشردوستانه افغان‌ها انجام می‌دهیم.»

وی تاکید کرد: «اما اگر آنها (افغان ها) بخواهند وضعیت آنها به پناهندگی تبدیل شود، این اتفاق نمی‌افتد و ما اجازه نمی دهیم. ما خواهان افزایش پناهندگان نیستیم.»

اما از سوی دیگر «قیصر خان افریدی» سخنگوی کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در اسلام آباد نیز اظهارداشت که آنها با مقامات پاکستانی یکجا کارمی‌کنند تا راه حلی برای مشکلات افغان‌های تازه وارد پیدا کنند.

افریدی افزود که کشورش در مورد ثبت نام و توزیع اسناد به این پناهجویان با مقامات پاکستان در گفتگو هستند.

باوجودی که ایتلاف به رهبری آمریکا از آخر جولای ۲۰۲۱ تا آخر اگوست ۲۰۲۱ کم و بیش ۱۲۴ هزار نفر را که اکثر آن‌ها شهروندان افغان بودند از طریق فرودگاه  کابل به خارج از آن کشور انتقال داده است، اما هزاران افغان که با نیروهای ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا همکاری داشتند هنوز هم در افغانستان باقی مانده اند و از اقدام انتقاجویانهٔ طالبان در ترس به سر می برند و تلاش می‌کنند به گونه‌ای کشورشان را ترک کنند.

انتهای پیام

تگ