حمل 28, 1401 08:17 Asia/Kabul
  •  هنرمند مهاجر افغانستانی مهمان ضیافت افطاری رئیس جمهور ایران

هنزمند افغانستانی در کنار دیگر هنرمندان و پیشکسوتان این عرصه، مهمان ضیافت افطاری رئیس جمهور ایران شد.

به گزارش تلویزیون سحر افغانستان، «محمد ارزگانی» هنرمند خطاط افغانستانی هنرمند مهاجری بود که در ضیافت افطاری رئیس جمهوری ایران حضور داشت.

وی درباره حضورش در این مراسم گفت: از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران با من تماس گرفته شد و گفتند به مراسم افطاری رئیس جمهور دعوت شده‌اید. نمی‌دانم چه کسی نام مرا داده بود، اما خوشحال شدم و در آن مراسم حضور پیدا کردم. «عارف جعفری» هنرمند خواننده و آهنگساز مهاجر نیز به این مراسم دعوت شده بود.

ارزگانی درباره جزییات این نشست گفت: معمولا در ایام ماه رمضان رئیس جمهور با اقشار مختلفی دیدار و گفتگو می‌کنند که این نشست مخصوص هنرمندان بود. در این مراسم هنرمندان شناخته شده بسیاری حضور داشتند. مرسوم است که در این نشست‌ها نمایندگان گروه‌های مختلف هنری به بیان مشکلات و پیشنهادات و انتقادات خود می‌پردازند‌.

وی ادامه داد: می‌توان گفت این جلسات بیشتر همفکری است. بنده نیز به‌عنوان هنرمندی از افغانستان در این مراسم حضور داشتم. هرچند فرصت سخنرانی نبود اما در فرصتی با آقای رئیسی صحبتی داشتم. در این گفتگو از حضور ۴۰ ساله مهاجرین در ایران گفتم و از پیشنهاد تشکیل سازمان مهاجرین توسط ایشان ابراز خرسندی کردم. چرا که با تشکیل این سازمان نارسایی‌های قانونی که درمورد مهاجرین وجود دارد مرتفع خواهد شد.

این خوشنویس شناخته شده افغانستانی گفت: درباره مهاجرین آیت الله رئیسی هم اظهار داشتند که مهاجرین افغانستانی سال‌هاست در ایران زندگی می‌کنند و لازم است تغییراتی در قوانین برای حضور آن‌ها و ساماندهی این افراد به عمل آید. از سوی دیگر باتوجه با اتفاقات اخیر در افغانستان و مهاجرت بسیاری از هنرمندان از افغانستان به ایران، این افراد دچار مشکلات اقامتی هستند که امیدواریم با تشکیل این سازمان مشکلات این افراد نیز حل شود‌.

ارزگانی می گوید: پیش از این درباره تشکیل این سازمان با مسئولان در اداره اتباع نیز صحبتی داشته‌ام که گویا کارهای اداری این سازمان در حال انجام است تا کادر اداری آن مشخص شود و قوانینی که قرار است وضع شود، بازنگری شود. من احساس می‌کنم قرار است این سازمان اختیاراتی فراتر از اداره اتباع داشته باشد.

این هنرمند مهاجر در مورد اهمیت حضور مهاجرین در چنین مراسم‌هایی گفت: اینکه از مهاجرین در چنین برنامه‌هایی دعوت می‌شود نشان‌دهنده اهمیت و دغدغه‌مندی دوستان ایرانی ما و مسئولان هست. اولین گام این است که گروهی به رسمیت شناخته شوند و بعد از آن می‌توان با آنها وارد تعامل و گفتگو شد. وقتی از جمع مهاجرین کسی را به این مراسم‌ها دعوت می‌کنند یعنی به این نتیجه رسیده‌اند که باید با مهاجرین بیشتر گفت‌وگو کنند.

ارزگانی در پاسخ به این سوال که آیا در سال‌های قبل هم مهاجرین در چنین مراسم‌هایی حضور داشتند یا خیر گفت: اگر هم چنین چیزی بوده بنده اطلاعی ندارم. چرا که جامعه هنرمندان با هم ارتباط دارند و اگر در سال‌های گذشته هنرمندی به ضیافت رئیس جمهوری دعوت می‌شد حتما ما اطلاع پیدا می‌کردیم.

انتهای پیام

تگ