حوت 16, 1401 12:25 Asia/Kabul
  • آغاز سال تحصیلی؛ «تداوم ممنوعیت تحصیل زنان و دختران»

به گزارش تلویزیون سحر افغانستان و به نقل از شفقنا، بر اساس اعلام قبلی وزارت تحصیلات عالی گروه طالبان، دانشگاه های دولتی در ولایت های سردسیر این کشور، به شمول کابل پایتخت، روز دوشنبه (15 حوت) پس از تعطیلات زمستانی، باز شد.

وزارت تحصیلات عالی گروه طالبان در اعلامیه ای که برای آغاز سال تحصیلی جدید منتشر کرده بود، هیچ اشاره ای به مسئله تحصیل زنان نکرده بود.

در تصاویری که دیروز از جریان درس ها از شماری از دانشکده های دانشگاه کابل منتشر شده، دیده می شود که فقط پسران در صنف درسی حضور دارند.

دانشگاه کابل یکی از بزرگترین دانشگاه های افغانستان است که پیش از این، همه ساله هزاران دانشجوی دختر برای تحصیل وارد این دانشگاه می شدند.

اما پس از ممنوعیت تحصیل دختران در دانشگاه های دولتی و خصوصی، اکنون فقط پسران در این دانشگاه تحصیل می کنند و شمار دانشجویان آن نیز به صورت چشم گیر کاهش یافته است.

دانشگاه های خصوصی افغانستان نیز روز گذشته سال جدید تحصیلی خود را آغاز کردند، اما در این دانشگاه ها نیز دانشجویان دختر اجازه تحصیل ندارند.

تداوم ممنوعیت تحصیل زنان و دختران

وزارت تحصیلات عالی گروه طالبان در 28 قوس سال جاری خورشیدی با ارسال یک مکتوب به دانشگاه های دولتی و خصوصی، ادامه تحصیل دختران را «تا اطلاع ثانوی» ممنوع کرد.

این مکتوب را ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی گروه طالبان امضا کرده بود و در آن تأکید شده بود که دانشگاه ها باید فورا آن را عملی کنند.

پس از آن، تمام دانشگاه های دولتی و خصوصی و همچنین سایر مراکز آموزشی خصوصی بر روی دختران مسدود شد.

با آغاز سال تحصیلی جدید و تداوم ممنوعیت تحصیل زنان و دختران، امیدها به بازگشایی دانشگاه ها بر روی دختران، یکبار دیگر از بین رفت.

گروه طالبان از زمان تسلط بر افغانستان، مکتب ها را نیز بر روی دختران دانش آموز بالاتر از صنف ششم مسدود کرده اند.

بر اساس آماری که سازمان ملل متحد ارائه کرده، بیش از یک میلیون و دوصد هزار دختر در افغانستان بر اثر دستورات گروه طالبان، از تحصیل بازمانده اند.

نهادهای حقوق بشری می گویند که ممنوعیت آموزش زنان، پیامدهای خطرناکی را به همراه دارد و باعث می شود که آینده افغانستان به خطر بیفتد.

بر اساس گزارش این نهادها، تداوم ممنوعیت آموزش و تحصیل دختران، باعث افزایش ازداوج اجباری، ازدواج زیر سن و خودکشی دختران شده است.

تحریم دانشگاه بدون دانشجویان دختر

پس از آغاز سال تحصیلی جدید بدون حضور دانشجویان دختر و استادان زن، این دانشجویان در اعتراض نمادین، پشت دروازه دانشگاه های بسته، به درس خواندن پرداختند.

آنها همچنین در یک نامه سرگشاده، از دانشجویان پسر و استادان مرد خواسته اند که دانشگاه بدون حضور دختران را «تحریم» کنند.

در این نامه آمده است که «دانشجویان عزیز پسر دانشگاه‌های سراسر افغانستان، ما سر شما صدا بلند می‌کنیم که دانشگاه‌ها را تحریم کنید»

در پی این در خواست، دانشجویان پسر دانشکده زبان و ادبیات دانشگاه بلخ اعلام کردند که تا زمانی که دانشگاه ها و مراکز آموزشی بر روی دختران باز نشود، در صنف های درسی حاضر نمی شوند.

در اعلامیه این دانشجویان آمده است که «ما دانشجویان دانشکده‌ زبان و ادبیات دانشگاه بلخ که در سوم جدی ۱۴۰۱ طی نامه‌ اعتراضی در برابر تصمیم ممنوعیت دختران از تحصیل اعلام کرده بودیم تا بازگشایی دروازه‌های دانشگاه به روی دختران به صنف‌های خود حاضر نمی‌شویم اکنون با نگاشتن این نامه‌ی سرگشاده اعلام می‌کنیم که به عهد خود پابند هستیم.»

همچنین روز گذشته شماری از دختران معترض با دیوار نگاری، از دانشجویان پسر خواستند که دانشگاه ها را «خالی» کنند.

هشتگ «یا همه یا هیچ کس» نیز در شبکه های اجتماعی افغانستان یکبار دیگر مورد استفاده بسیاری از کاربران قرار گرفت و آنها از دانشجویان پسر و استادان مرد می خواستند که دانشگاه ها را بدون حضور دختران، تحریم کنند.

با وجود همه این اعتراضات، هنوز نشانه ای از بازگشایی دانشگاه ها و مراکز تحصیلی بر روی دختران وجود ندارد و به نظر می رسد که در سال تحصیلی جدید، آنها اجازه وروود به دانشگاه را نخواهند یافت.

انتهای پیام

تگ