سنبله 25, 1401 17:25 Asia/Kabul
  • ازبکستان: تعامل با افغانستان ضروری است

رئیس جمهور ازبکستان در نشست شانگهای تاکید کرد که تعامل با افغانستان ضروری است و جهان نباید با تنها گذاشتن افغانستان اشتباهات گذشته را تکرار کند.

به گزارش تلویزیون سحر افغانستان، «شوکت میرضایف» رئیس جمهور ازبکستان و رئیس دوره‌ای نشست سازمان همکاری شانگهای تاکید کرد که تعامل با افغانستان ضروری است و ما نباید با تنها گذاشتن افغانستان با مشکلاتش اشتباهات گذشته را تکرار کنیم.

وی افزود که مردم افغانستان بیش از هر زمان دیگری به کمک‌های همسایگان خوب خود نیاز دارند.

رئیس جمهور ازبکستان همچنین گفت که اگر تحریم‌ها و انزوای بیشتر مقامات کنونی افغانستان تشدید شود، افراط گرایی در داخل این کشور افزایش می یابد و تبدیل به سکوی پرشی برای سازمان‌های تروریستی خواهد شد.

رئیس دوره‌ای سازمان همکاری شانگهای اضافه کرد: در این راستا، ما از توسعه تماس‌های سازنده با کابل برای انجام تعهدات بین‌المللی که قبلاً توسط مقامات موقت افغانستان اتخاذ شده بود، از جمله در زمینه حقوق زنان و کودکان حمایت می‌کنیم.

به گزارش تسنیم، بر اساس متن منتشر شده توسط دفتر ریاست جمهوری ازبکستان، میرضایف در ادامه پیشنهاد داد یک صندوق حمایتی بشردوستانه برای افغانستان در شهر مرزی «ترمذ» ایجاد شود تا از زیرساخت‌های حمل و نقل و تدارکاتی آنجا برای کمک به افغانستان استفاده گردد.

وی افزود که بودجه این صندوق باید برای غلبه بر بحران اجتماعی در این کشور، اجرای برنامه‌های آموزشی برای جوانان و پروژه‌های مراقبت‌های بهداشتی هزینه شود.

بیشتر بخوانید:

 افغانستان با چین، ازبکستان و قرقیزستان برای ایجاد دهلیز اقتصادی توافق کرد

«ژانگ مینگ»: همکاری های امنیتی اعضای شانگهای در موضوع افغانستان تقویت شود

تگ