جدی 09, 1401 14:29 Asia/Kabul
  • سازمان ملل: بدون امدادگران زن کمک‌‌های بشردوستانه به افغانستان امکان پذیر نیست

مدیران کمیته های بیست گانه سازمان ملل با اشاره به ممنوعیت کار و تحصیل زنان در افغانستان تاکید کردند که بدون امدادگران زن کمک های بشردوستانه به افغان ها امکانپذیر نیست.

به گزارش تلویزیون سحر افغانستان، مدیران کمیته‌های بیست‌گانه سازمان ملل و نهادهای امدادرسان از جمله دفتر هماهنگی کمک‌ های بشردوستانه (اوچا) در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که ممنوعیت کار زنان ضربه بزرگی به بخش‌های آسیب‌ پذیر جامعه از جمله زنان و کودکان وارد می کند.

بر اساس این بیانیه، زنان با ایفای نقش آموزگاران، کارشناسان تغذیه، رهبران تیم‌ها، کارکنان صحی، واکسیناتورها، پرستاران و پزشکان می‌توانند به جمعیت‌هایی دسترسی داشته باشند که مردان قادر به آن نیستند.

بیانیه می افزاید که کارمندان زن کلید مهم پاسخ به بحران بشردوستانه در افغانستان هستند.

این کمیته بیست گانه اظهارداشت که هم اکنون برخی برنامه‌های بشردوستانه به دلیل نبود کارمندان زن در سازمان‌های غیردولتی محلی و بین‌المللی در افغانستان موقتاً متوقف شده است، در حالی که ۲۸ میلیون نفر برای زنده ماندن به کمک فوری نیاز دارند.

بیانیه سازمان ملل تاکید کرد که مشارکت زنان در کمک‌ رسانی قابل مذاکره نیست و باید ادامه یابد.

مدیران کمیته های بیست گانه سازمان ملل از طالبان خواستند تا تصمیم ممنوعیت کار، آموزش و تحصیل زنان را لغو کنند زیرا هیچ کشوری نمی‌تواند نیمی از جمعیت خود را از مشارکت در جامعه محروم کند.

تگ