میزان 10, 1401 13:55 Asia/Kabul
  • پوتین نگران گسترش تروریسم به آسیای میانه از خاک افغانستان

رئیس جمهور روسیه اخیرا درباره نفوذ تروریست‌ها به کشورهای مشترک‌المنافع از طریق خاک افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش تلویزیون سحر افغانستان، نشریه ایندیپندنت در گزارشی از نگرانی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در مورد نفوذ تروریستها به کشورهای حوزه نفوذ روسیه از خاک افغانستان خبر داد.

این نشریه می نویسد: در نشست اخیر رؤسای سازمانهای امنیتی کشورهای مستقل مشترک‌المنافع، ولادیمیر پوتین در سخنرانی‌اش گفت تروریست‌ها در افغانستان ممکن است علیه کشورهای هم‌مرز با این کشور توطئه کنند. پوتین افزود به همین دلیل وضعیت در مرزهای مشترک‌المنافع نیازمند توجه بیشتر است. رئیس جمهور روسیه گفت باور دارد که تلاش‌هایی برای به‌کارگیری ایجاد جریان‌های تروریستی جدید یا احیای جریان‌های خاموش گذشته در حال شکل‌گیری است و حتی برای این جریان‌ها تسلیحات نیز فراهم شده است.

ایندیپندنت در ادامه می نویسد: به باور پوتین وضعیت در مرزهای مشترک‌المنافع نیازمند توجه بیشتر است، زیرا بسیاری از تهدیدهای امنیتی مشترک اگر به‌موقع متوقف نشود، می‌تواند بر وضعیت این کشورها تاثیر منفی بگذارد. رئیس‌جمهوری روسیه گفت:«‌وضعیت دشواری در افغانستان ایجاد شده است و گروه‌های تروریستی و افراطی در این کشور فعالیت می‌کنند. حمله تروریستی خونینی که ۵ سپتامبر نزدیک سفارت روسیه در کابل رخ داد و جان شهروندان ما را گرفت، این مسئله را تایید می‌کند.»

این بار اول نیست که روس‌ها از احتمال نفوذ تروریست‌ها به خاک کشورهای مشترک‌المنافع که تعدادی از آنان با افغانستان مرزهای مشترک طولانی دارند، اظهار نگرانی می‌کند. در یک سال گذشته که طالبان در افغانستان قدرت گرفته‌اند، روس‌ها بارها از احتمال حملات تروریستی در مناطق مرزی افغانستان با کشورهای مشترک‌المنافع خبر داده بودند. این حملات هم چندین بار صورت گرفته است؛ ازجمله حملات راکتی از خاک افغانستان به خاک کشورهای تاجیکستان و ازبکستان، اما این دود از آتشی که خود روس‌ها افروخته‌اند، برمی‌خیزد و به چشم روسیه و کشورهای مشترک‌المنافع می‌رود.

ایندیپندت در ادامه به این اشاره می کند که پیش از این وزارت خارجه روسیه در مورد طالبان اظهار نظر می کرد و این نخستین واکنش مستقیم پوتین به عملکرد طالبان است. از آنجا که کشورهای مشترک المنافع آسیای میانه ظرفیت افراط گرایی دارد روس ها به این فکر می کنند که آمریکا به دنبال استفاده از این موضوع است.

این نشریه در گزارش خود می گوید که در صورت ناامید شدن روس ها از همکاری طالبان، ممکن است به حمایت از جریانهای مقاومت مقابل طالبان روی بیاورند.

این درحالی است که روس‌ها هنوز هم رابطه گرم خود را با گروه طالبان حفظ کرده‌اند و به‌تازگی قرار‌داد بزرگ صادرات نفت، گاز و گندم به افغانستان را امضا کرده‌اند.

تگ