جدی 01, 1400 14:13 Asia/Kabul
  • رئیس سابق سیا: طالبان هیچ نوع تعهد محکمی ندارند

رییس پیشین سازمان سیا اظهارداشت که طالبان به خواست‌های بین‌المللی پاسخ نخواهد داد زیرا احترام طالبان به حقوق بشر، حقوق زنان و اقلیت‌ها سبب خواهد شد که "اعضای محافظه کار و افراطی" این گروه صف خود را جدا کنند و به دیگر گروه‌ها بپیوندند.

به گزارش تلویزیون سحر افغانستان، «دیوید پترائوس» رییس پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)  که زمانی فرماندهی هزاران نظامی خارجی را در جبهه مخالف طالبان نیز به عهده داشت نسبت به پایبندی طالبان به تعهداتش ابراز نابوری کرد.

وی به صدای آمریکا گفت که گفت: ممکن است یک فهرست طولانی از تعهدات باشد، اما طالبان هیچ نوع تعهد محکمی به این مسایل نداشته و واضح است که ما نمی‌توانیم آنها را به رسمیت بشناسیم.

این ژنرال بازنشستۀ آمریکایی گفت که آمریکا تصمیم به بازگشایی سفارت خود در افغانستان ندارد. حتی اگر رهبری طالبان را به رسمیت بشناسد، این کار را نخواهند کرد.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان و خروج نیروهای خارجی از آن کشور، سفارت آمریکا از کابل به قطر منتقل شد و بر اساس توافقی که چندی پیش میان واشنگتن و دوحه امضا شد، قطر حافظ منافع آمریکا در افغانستان است.

رئیس سابق سیا با اشاره به بحران انسانی در افغانستان به فراهم آوری کمک برای مردم افغانستان تاکید کرد اما گفت که این مساعدت‌ها باید به گونه‌ای باشد که "به دست طالبان نرسد و یا آنها را تقویت نکند."

او به مشکل زمستان، قحطی و خشکسالی در افغانستان اشاره کرد و گفت: "باید راه‌های ابتکاری را برای کمک به مردم افغانستان پیدا کنیم تا بتوانیم نیازهای اولیه زنده ماندن آنها را فراهم سازیم.

انتهای پیام

تگ