جوزا 07, 1401 09:26 Asia/Kabul
  •  دیدبان حقوق بشر: بلغارستان پس از شکنجه پناهجویان افغان را اخراج می‌کند

دیدبان حقوق بشر گزارش داد که بلغارستان پس از شکنجه، سرقت و استفاده از سگ‌های پلیس برای حمله به پناهجویان افغان آن‌ها را به ترکیه بازمی گرداند.

به گزارش تلوزیون سحر افغانستان، در برگی تازه از رفتار غیرانسانی کشور‌های اروپایی با پناهجویان افغان، دیدبان حقوق بشر اعلام کرد که پلیس بلغارستانی پس از شکنجه، سرقت، برهنه کردن و استفاده از سگ‌های پلیس برای حمله به پناهجویان افغان و دیگر پناهجویان بدون هیچ مصاحبه رسمی یا آغاز روند پناهندگی به ترکیه باز می‌گرداند.

«میشل راندهاوا» افسر حقوق پناهندگان و مهاجران در دیدبان حقوق بشر، در این گزارش گفت: مقامات بلغارستانی به طرز وحشیانه ای پناهجویان را از مرز زمینی با ترکیه عقب می‌رانند. اتحادیه اروپا باید اطمینان حاصل کند که بلغارستان فوراً بازگرداندن غیرقانونی و غیرانسانی در مرز‌های خود را متوقف کند و به پناهجویان اجازه دسترسی به رویه‌های عادلانه پناهندگی را بدهد.

گزارش می‌افزاید که پلیس بلغارستان پناهجویان افغان را در زمانی که در خاک بلغارستان بازداشت می‌شدند و یا در جریان بازگرداندن اجباری آن‌ها به ترکیه مورد ضرب و شتم قرار دادند.

برخی از پناهجویان افغان نیز می‌گویند که پلیس بلغارستان اموال همراه آن‌ها را دزدیده و لباس‌هایشان را از تنشان درآوردند و در برخی موارد آن‌ها را بدون کفش و فقط با لباس زیر در دمای انجماد رها کردند.

شمار دیگری از پناهجویان افغان نیز گفتند که پلیس بلغارستان از سگ‌های پلیس علیه آن‌ها استفاده می‌کردند.

یکی از مصاحبه شوندگان که خواست نامش فاش نشود در این باره گفت: مردی در گروه ما بود که به مدت سه یا چهار سال در بلغارستان کار کرده بود، زبان آن‌ها را می‌دانست و شروع به صحبت با پلیس‌ها کرد، نیرو‌های پلیس بعد از پرسش سوالاتی سگ را روی او رها کردند. او به بلغاری التماس می‌کرد که سگ را متوقف کنند. همه ما دیدیم که سگ او را گاز می‌گیرد و دست‌هایش خون می‌آمد... پس از این حمله، پلیس این فرد را با سگ می‌ترساند. افسار سگ در دست آن‌ها بود و وانمود می‌کردند که می‌خواهند آن را رها کنند.

افسر حقوق پناهندگان و مهاجران در دیدبان حقوق بشر با اشاره به رفتار تبعیض‌آمیز بلغارستان با پناهجویان گفت: در زمانی که مقامات بلغارستانی از پناهجویان اوکراینی استقبال می‌کنند، به طرز وحشیانه‌ای با افغان‌ها و سایر پناهجویان در مرز خود بدرفتاری می‌کنند.

انتهای یپام

تگ