ثور 30, 1402 13:57 Asia/Kabul
  • قلیچداراوغلو: اگر رییس جمهور شوم، ده میلیون مهاجر را از ترکیه بیرون میکنم

کمال قلیچداراغلو، رقیب انتخاباتی اردوغان روز پنجشنبه با انتقاد از سیاست‌ مهاجرتی حکومت گفت که در صورت پیروزی در انتخابات ۷ جوزا، «۱۰میلیون مهاجر غیرقانونی» را از ترکیه بیرون خواهد کرد.

به گزارش تلویزیون سحر افغانستان و به نقل از شفقنا؛ او با تحریک احساسات مهاجرستیزانه در ترکیه امیدوار است جایگاهش در میان رای دهندگان بهبود یابد.

بنا به آمار کمیساری پناهندگان سازمان ملل، ترکیه میزبان دستکم ۴ میلیون پناهنده از جمله تعداد زیادی از پناهندگان افغان و سوری است. بخشی از این پناهجویان عمدتاً از ترکیه به عنوان مسیری برای رفتن به اروپا استفاده می‌کنند.

قلیچداراغلو گفت که اردوغان «از مرزها و حیثیت ترکیه حفاظت نکرده است» و به طور مبالغه آمیزی هشدار داد که در صورت ادامه حاکمیت حزب توسعه و عدالت، ممکن است تعداد پناهجویان به ۳۰ میلیون نفر برسد.

کمال قلیچداراغلو، نامزد ایتلاف شش حزب مخالف، برخلاف انتظار نتوانست عملکرد خوبی در انتخابات داشته باشد و در دور اول انتخابات حدود ۴۴ درصد آرا را به دست آورد. این در حالیست که اردوغان به رغم مدیریت ضعیف اقتصادی و زلزله مرگبار سال گذشته، بیش از ۴۹ درصد آرا را به دست آورده است.

وضعیت بداقتصادی، افت لیره و افزایش تورم در ترکیه احساسات ضدمهاجران به خصوص سوری‌ها را در این کشور تشدید کرده است. گروه‌های سیاسی ناسیونالیست با معرفی پناهجویان به عنوان عامل بسیاری از مشکلات کشور، به حکومت می‌تازند.

تگ