اسد 18, 1401 14:44 Asia/Kabul
  • قدردانی شهروندان افغانستانی از کوهنورد فداکار ایرانی

فداکاری کوهنورد «مبارکه‌ای» در بازگرداندن جسد کوهنورد افغانستانی پس از فتح پر تلفات ترین قله جهان با قدردانی شهروندان افغانستان همراه شد.

به گزارش تلویزیون سحر افغانستان، «ایمان احمدپور» کوهنورد و مدرس فدراسیون کوهنوردی گفت: «کی2) دومین قله‌ی بلند دنیا بعد از اورست است و صعود به این قله را بدون کمک باربر و کپسول اکسیژن انجام دادم.

وی با بیان این که برنامه‌ریزی صعود انفرادی بدون اکسیژن به قله کی 2 فرایند تمرینی و برنامه پیچیده‌ای دارد، افزود: قله کی 2 را تاکنون کاظم فریدیان و رضا شهلایی با باربر و اکسیژن، عظیم قیچی‌ساز با باربر و بدون اکسیژن و حسین بهمنیار بدون باربر و بدون اکسیژن و افسانه حسامی‌فرد به عنوان اولین زن ایرانی فتح کردند.

احمد پور به اتفاق ناخوشایندی که در جریان صعود اتفاق افتاد اشاره کرد و گفت: در راه قله متاسفانه دوست خوبم علی اکبر سخی از افغانستان را از دست دادم که من به یاد او پرچم افغانستان را به قله برده و به یاد تمام فارسی زبانان دنیا یاد او را گرامی داشتم.

فداکاری ایمان احمدپور در بازگرداندن جسد علی اکبر سخی کوهنورد افغانستانی با تجلیل و قدردانی مردم این کشور همراه شد و در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) هم دهها تن از شهروندان افغانستانی از وی استقبال کردند.

کی 2 دومین که دومین قله بلند روی زمین پس از اورست به شمار می‌آید با ارتفاع ۸۶۱۱ متر از سطح دریا، در منطقه قره‌قروم در رشته‌کوه‌های هیمالیا و در شمال شرقی پاکستان قرار گرفته و دارای فنی‌ترین و سخت‌ترین مسیر صعود در جهان است.

این قله به عنوان کشنده‌ترین و پرتلفات‌ترین قله در بین کوهنوردان مشهور است.

انتهای پیام.