قوس 02, 1401 15:21 Asia/Kabul
  • هدف‌گذاری افزایش ترددهای تجاری بین ایران و افغانستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی ولایت خراسان رضوی گفت: در مذاکرات دوجانبه ای که با مسوولان ولایت هرات افغانستان صورت گرفته است، افزایش تردد تجاری روزانه از طریق مرز دوغارون هدف گذاری شده است.

به گزارش تلویزیون سحر افغانستان، «ابوالفضل چمندی» در حاشیه اجلاس همکاری اقتصادی ولایت های هرات و خراسان رضوی اظهار کرد: در مذاکرات دوجانبه ای که با مسوولان ولایت هرات افغانستان صورت گرفته است افزایش تردد تجاری روزانه در مرز اسلام قلعه - دوغارون به روزانه هزار و ۲۰۰ دستگاه کامیون پیگیری می شود.

وی افزود: در حال حاضر تردد کامیون های صادراتی و ترانزیتی از گذرگاه مرزی یاد شده به روزانه ۸۰۰ دستگاه در روز رسیده است و افزایش میزان تعداد ترددهای تجاری یکی از محورهای اصلی مذاکرات در اجلاس یاد شده است.

چمندی به اهمیت حضور والی هرات در جلسات کارشناسی این اجلاس اشاره و بیان کرد: تجارت ایران و افغانستان از زمان روی کار آمدن حکومت موقت طالبان به شدت کاهش پیدا کرده بود و ما به واسطه مذاکرات دوجانبه و چندجانبه با افغانستان توانستیم این تجارت را افزایش دهیم تا کاهش تجارت ما جبران شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی ولایت خراسان رضوی گفت: کاهش معطلی توقف کالاها و خودروها در گمرک ۲ کشور یکی از موضوعات بسیار مهمی است که باعث کاهش هزینه های صادرات می شود و بر همین اساس موافقت شد تا روزانه نمایندگان مشترکی برای تبادل نظر و کاهش مشکلات در محل گمرک ۲ طرف حضور داشته باشند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن مشکلات پیگیری شود.

وی گفت که افزایش ساعت فعالیت و همچنین فعال بودن مرز در روز جمعه برای بازگشت ناوگان ایرانی و افزوده شدن به چرخه حمل و نقل کشور نیز مورد توافق قرار گرفت.

چمندی با اشاره به وقفه چند ساله در حوزه روابط ایران و افغانستان‌ و اهمیت پنجمین اجلاس کمیته مشترک اقتصادی ولایت خراسان رضوی و ولایت هرات افزود: گفتگو در حوزه های مختلف تجارت، ترانزیت، سوخت حمل و نقل، کشاورزی و صنعت معدن و تجارت از موضوعات مهمی بود که در کارگروه های تخصصی مورد بررسی قرار گرفت و امیدوارم روز چهارشنبه تفاهمنامه نهایی به امضا برسد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی ولایت خراسان رضوی گفت: افغانستانی ها تصمیم به تقویت تولید در کشور خودشان گرفته اند و نیاز به تامین ماشین آلات صنعتی از کشورهای اروپایی و سایر کشورها را دارند و ما می‌توانیم برخی از این ماشین آلات را به افغانستان صادر کنیم.

چمندی اظهارداشت که در بخش کشاورزی نیز بحث همکاری در محصولات مشترک مثل کشت چغندر قند گفت و گو شد تا این محصول در هرات کشت و برای فراوری و تولید شکر به استان خراسان رضوی منتقل و پس از تولید مجدد شکر به افغانستان صادر شود.

تگ