ثور 26, 1401 15:13 Asia/Kabul
  • خطیب زاده: موضع ما در قبال طالبان مبتنی بر واقعیت‌های افغانستان است

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که درباره همه مردم افغانستان به شمول همه اقوام و گروه‌ها جدی هستیم و وضعیت آنها برایمان مهم است و موضع ما در قبال طالبان مبتنی بر واقعیت های این کشور است.

به گزارش تلویزیون سحر افغانستان، «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره موضع ایران در قبال اقدامات طالبان گفت: سفرهای بین ایران و شخصیت ها، گروه ها و حتی هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان به طور معمول انجام می شود. موضع ایران هم یک موضع اصولی مبتنی بر واقعیت های افغانستان و اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: ما اعلام کردیم که هیئت حاکمه سرپرستی فعلی افغانستان نسبت به حفظ امنیت در داخل جغرافیای افغانستان مسئولیت قطعی دارد، برای اینکه اجازه ندهد که افراطی گری در آن منطقه رشد کنند و گروه های تروریستی امنیت کشورهای منطقه را تهدید کنند.

خطیب زاده اظهارداشت: ما اعلام کردیم که هیات حاکمه سرپرستی فعلی افغانستان مسئولیت قطعی که تلاش کند به سمت شکل گیری یک دولت فراگیر و همه شمول در افغانستان حرکت کند و این موضع ما همچنان موضعی است که طی ماه‌های گذشته پیگیری شده و عین حال تلاش هم شده که هیات حاکمه سرپرستی افغانستان اگر احتیاج به کمک و مساعدت داشته برای حرکت به سمت آن اهداف حرکت کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: ما درباره همه مردم افغانستان به شمول همه اقوام و گروه‌ها جدی هستیم و وضعیت آنها برایمان مهم است.

وی در خصوص حق آبه ایران گفت که با برخی از کشورها در ارتباط با موضوع آب دارای معاهدات لازم‌الاجرا هستیم از جمله با افغانستان. ما با هیئت‌های حاکمیتی و دولت‌ها معاهده نمی‌بندیم ما با حاکمیت‌ها توافق می‌کنیم . در سال ۱۳۵۱ معاهده لازم‌الاجرایی بین ایران و افغانستان امضا شد. این معاهده بند داوری و قسمت‌های لازم‌الاجرا دارد و قابل پیگیری است، البته ما همواره تلاش کرده‌ایم که با همسایگان از مسیر دوجانبه جلو برویم و رجوع به بندهای داوری آخرین راه‌حل است که امیدواریم مجبور نشویم که به آن سمت حرکت کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین اظهارداشت که ما بارها اعلام کرده‌ایم که هیات حاکمه سرپرستی افغانستان مسئولیت قطعی برای تامین امنیت در داخل افغانستان و این‌که گروه‌های تروریستی تهدیدی علیه همسایگان نباشند، دارند و باید تلاش کند که به سمت تشکیل دولت فراگیر و همه شمول در افغانستان برود و این موضع و نگاه ماست که در طی ماه‌های گذشته بارها اعلام و پیگیری شده است. 

انتهای پیام.