ثور 22, 1401 16:33 Asia/Kabul
  • دستگیری جاعلان تمدید پاسپورت افغانستان در مشهد

سرکنسول افغانستان در مشهد اظهارداشت که دو باند جعل تمدید پاسپورت، توسط همکاران این نمایندگی و نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی ایران در مشهد دستگیر شده اند.

به گزارش تلویزیون سحر افغانستان، «عبدالجابر انصار» سرکنسول افغانستان در شهر مشهد مقدس، گفت که اخیراً ما در موارد خدمات کنسولی با چالش هایی مواجه بودیم و برخی از افراد و اشخاص سودجو، دست به اقدامات غیرقانونی از جمله جعل و تزویر اسناد و مدارک در روند تمدید پاسپورت ها و سایر مدارک زده بودند.

وی ادامه داد که ما  رسما هزینه هایی از ارباب رجوع به حساب دولت واریز می کردیم، اما طی چند روز اخیر نیروهایی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با سعی و تلاشی که داشتند، یک گروه از جعل کارها را که مشهور به "داکتر واکیل احمد" بود، دستگیر و حدود ۱۶۰ جلد پاسپورت را به دست آوردند.

وی به دومین گروه جعل اسناد اشاره کرد و گفت: یک گروه دیگر از افراد سودجونیز دستگیر شده اند. در این مورد با تلاش همکاران این نمایندگی، مجرمین و اسباب جرم شناسایی و به دست آمد. ما این گروه را طی یک گزارش رسمی به پلیس دیپلماتیک سپردیم و از این طریق تحویل مراجع قضایی شدند.

سرکنسول افغانستان در مشهد به آوا گفت که هموطنان افغانستانی سعی کنند که اسناد و مدارک خود را از مراجع قانونی کنسولگری افغانستان، که یگانه مرجع قانونی است، پ‌گیری کنند.

جابر انصار اظهار داشت: هموطنان عزیز از دادن مدرک شناسایی خود به افراد ناشناس، جدا خوداری کنند. بعضی از افراد دلال هزینه ها را کاهش می دهند تا این که پاسپورت را از شما دریافت نمایند؛ به عنوان مثال، جنرال کنسولگری افغانستان برای تمدید پاسپورت ۵ ساله ۱۰۱ دالر، ۳ ساله ۶۱ دالر، دو ساله ۴۱ دالر و برای دانشجو ها یک ساله ۲۱ دالر را دریافت می کنیم؛ شخصی اگر کمتر از این هزینه ها از مردم می گیرد، یقینا در کار او خللی وجود دارد، قطعا سند جعلی است و اعتبار حقوقی ندارد. در این امر هیچ یک از کارمندان کنسولگری دخیل نیستند، چرا که ما فیش می دهیم و از طرفی هم، اسناد کنسولگری QR کد دارد، به محضی که فرد با گوشی اسکن کند، مبلغی که آن شخص پرداخت کرده در صفحه اول کد به روشنی دیده می شود.

وی با بیان این که هموطنان افغانستانی، افراد ناشناسی که درخواست های غیرقانونی برای کارهای کنسولی دارند را معرفی کنند، گفت: یقین داریم که نظام جمهوری اسلامی ایران به خصوص نیروهای انتظامی ایران، اداره آگاهی و سایر ارگان‌های قضایی این کشور در تامین عدالت بدون هیچ تبعیض با این افراد برخورد می کنند و ما را یاری می رسانند.

انتهای پیام.

تگ