جوزا 25, 1402 11:50 Asia/Kabul
  • 78مهاجر غیرقانونی در آبهای یونان غرق شدند

بر این اساس گفته می‌شود که دست کم ۷۸ تن از پناهجویان در جریان این حادثه که پیش‌تر به دفعات در آب‌های ساحلی یونان روی داده جان باخته‌اند.

به نقل از رسانه های خارجی، گارد ساحلی یونان پیش‌تر اعلام کرده بود که یکصد نفر از حادثه دیدگان در پی واژگونی قایق پناهجویان در نزدیکی شبه‌جزیره پلوپونز نجات یافته‌اند.

در بیانیه گارد ساحلی یونان آمده است: «عملیات گسترده‌ نجات پس از واژگونی یک قایق ماهیگیری حامل پناهجویان از اوایل بامداد چهارشنبه در حومه پیلوس (شبه جزیره پلوپنز) آغاز شده است.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شمار دقیق پناهجویانی که در پی واژگون شدن این قایق ماهی‌گیری دچار حادثه شده‌اند هنوز از سوی مقامات یونانی اعلام نشده است.

به گفته این منبع، قایق حامل پناهجویان در آب‌های بین‌المللی و در ۴۷ مایلی سواحل پیلوس واقع در دریای یونان دچار حادثه شده است.

گفته می‌شود که در این عملیات نجات علاوه بر قایق‌های گشتی پلیس بندری، یک فروند ناوچه نیروی دریایی یونان، یک فروند هواپیما، یک فروند بالگرد نیروی هوایی و همچنین شش فروند قایق دیگر که در منطقه در حال تردد بودند، شرکت داشتند.

بر پایه اطلاعات اولیه‌ای که از سوی مقامات یونانی در اختیار رسانه‌ها گذاشته شده، قایق حادثه دیده پناهجویانی را از لیبی به سمت سواحل ایتالیا حمل می‌کرد.

یونان با داشتن مرزهای دریایی طویل به موازات مرزهای خارجی اتحادیه اروپا در شرق مدیترانه، گذرگاهی مطلوب برای پناهجویانی به شمار می‌رود که معمولاً از مبدا ترکیه عازم شمال اروپا هستند.

بسیاری از کشتی‌های حامل پناهجویان اغلب در دریای اژه که یونان و ترکیه را از هم جدا می‌کند دچار حوادث مرگبار شده‌اند؛ این در حالیست که یونان اغلب متهم به بازگرداندن «غیرقانونی» قایق‌های حامل پناهجویان است.

علاوه بر این گذرگاه، مهاجران همچنین سعی می‌کنند با عبور از آب‌های دریای مدیترانه در جنوب پلوپونز یا جزیره کرت، مستقیماً عازم ایتالیا شوند.

تگ