حوت 15, 1401 18:46 Asia/Kabul
  • بازگشت بیش از 260 تن زندانی از ایران به کشور

معاون سخنگوی وزارت خارجه افغانستان امروز اعلام کرد: ۲۶۸ شهروند افغانستانی که در ایران زندانی بودند، امروز از طریق مرز «اسلام قلعه» در هرات به حکومت افغانستان سپرده شدند.

به گزارش تلویزیون سحر افغانستان و به نقل از پارس تودی: «حافظ ضیا احمد» با بیان اینکه مراسم تحویل زندانیان افغان با حضور سرپرست سفارت کابل در تهران و جمعی از مسوولان افغان صورت گرفت افزود: انتقال زندانیان افغان پس از توافق هیات اعزامی حکومت افغانستان به ریاست دادستان کل کشور به تهران انجام شد.

وزارت خارجه افغانستان با قدردانی از این اقدام مثبت جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: چنین اقداماتی باعث تعمیق و تقویت روابط و همکاری‌های دوجانبه خواهد شد.

انتقال زندانیان افغان از ایران به افغانستان

این نخستین بار است که در دوره حکومت فعلی افغانستان، زندانیان افغان در زندان‌های ایران به کشورشان منتقل می‌شوند.

مسوولان محلی هرات گفته اند بیشتر این زندانیان به جرم قاچاق مواد مخدر در ایران زندانی شده بودند و قرار است مدت باقیمانده زندان خود را در زندان‌های افغانستان سپری کنند.

پیش از این معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری ایران گفته بود که اکنون حدود هفت هزارتبعه خارجی در زندان‌های کشور ما بسر می برند که ۶ هزار و ۶۲۰  نفر آنان اتباع افغانستان و بقیه اتباع پاکستان، عراق، ترکیه، هند و جمهوری آذربایجان هستند.

به گفته عسگر جلالیان، انتقال تعداد زیادی از زندانیان کشورهای افغانستان، پاکستان، هندوستان، سریلانکا، ترکیه و عراق در دستور کار کمیته انتقال محکومان وزارت دادگستری  ایران قرار دارد .

تگ