سرطان 25, 1401 08:20 Asia/Kabul
  • جنگ افغانستان عامل اصلی افزایش بیماری روانی در زنان

مجله «ین دارک» در گزارشی اعلام کرده است که بیماری های روانی در میان زنان افغانستان که کارمند بوده اند، افزایش یافته است.

به گزارش تلویزیون سحر افغانستان، مجله ین‎دارک (UNDARK)، در گزارشی به افزایش بیماری روانی در میان زنان در افغانستان، پرداخته است.

این مجله، با شماری از بیماران در بیمارستان حوزوی هرات مصاحبه انجام داده است و دلیل ابتلا به بیماری روانی را افزایش خشونت و جنگ در افغانستان دانسته است.

بر اساس این گزارش، تنها در ماه آوریل سال جاری، ۹۰۰ مورد بیماری روانی زنان در بیمارستان حوزوی هرات به ثبت رسیده است.

این گزارش گفته است که در سال ۲۰۲۰ در این بیمارستان، ۱۰ هزار و ۸۰۰ مورد بیمار روانی و در سال گذشته(۲۰۲۱)، ۱۲ هزار ۶۷۸ مورد به ثبت رسیده است.

ین‌دارک، به نقل از وحید نورزاد، مسئول بخش صحت روانی بیمارستان حوزوی هرات، نوشته است که برعلاوه مبتلا شدن زنان به بیماری‌های روانی، خشونت‌های خانوادگی بر زنان نیز در دوران حاکمیت طالبان افزایش یافته است.

نورزاد به «ین‌دارک» گفته است که بیشتر بیماران روانی این بیمارستان را زنانی تشکیل می‌دهند که قبلا کارمند دولت بودند و یا هم در نهادهای مختلف خصوصی کار می‌کردند که اکنون بیکار شده اند.

روان شناسان برای مبتلایان بیماران روانی، تغییر محیط زندگی، تفریح و سفر را پیشنهاد می‌کنند؛ اما در شرایط کنونی افغانستان و وضعیت بد اقتصادی، بسیاری از زنان قادر به عملی ساختن این پیشنهادها نیستند.

انتهای پیام.

تگ