ثور 19, 1401 14:32 Asia/Kabul
  • فقر و مشکلات اقتصادی از عوامل افزایش بیماری سل در قندوز

مسئولان صحت عامه در ولایت قندوز در شمال افغانستان از افزایش شیوع بیماری سل به دنبال مشکلات اقتصادی مردم و نبود تغذیه مناسب خبر می‌دهند.

به گزارش تلویزیون سحر افغانستان، مسئولان صحت/بهداشت ولایت قندوز می‌گویند در سال گذشته هشت نفر بر اثر بیماری سل در این ولایت جان باخته اند و بیش از یکهزار و ۷۰۰ نفر دیگر نیز به این بیماری مبتلا شده اند.

با این حال شماری از بیمارانی که برای مداوا به بیمارستان حوزوی قندوز مراجعه کرده اند می‌گویند که مشکلات اقتصادی از عوامل عمده ابتلای آنها به سل است زیرا تغذیه سالم وجود ندارد.

«نصرالله انوری» مسئول ولایتی برنامه سل در قندوز می گوید، در سال گذشته یکهزار و 713 نفر به بیماری سل مبتلا شده اند که این رقم در ۱۳۹۹ یکهزار 605 واقعه به ثبت رسیده بود.

«نجیب‌الله ساحل» رئیس صحت قندوز گفت که «از تمامی مردم قندوز می خواهیم با ما در قسمت کاهش بیماری سل همکاری کنند چون فقر بیچارگی مردم زیاد است و افرادی که دو هفته بیشتر سرفه دارند به مرکز تداوی سل معرفی کنند مشکل کمبود دوا نداریم».

با این حال پزشکان در بیمارستان حوزوی ولایت قندوز بیماری سل را یک بیماری کشنده اما قابل درمان می‌دانند و می‌گويند این بیماری تأثیر مستقیم بر سیستم تنفسی دارد.

از سوی دیگر مبتلایان به سل فقر و مشکلات اقتصادی را از عوامل مهم ابتلا به این بیماری عنوان می‌کنند.

در حال حاضر ۷۵ مرکز تداوی در مرکز و ولسوالی‌های ولایت قندوز برای ارائه خدمات صحی در بخش مداوای سل وجود دارد اما با وجود آن رقم مبتلایان به این بیماری در مقایسه با سال‌های قبل بیشتر شده است.

انتهای پیام

تگ