سنبله 21, 1401 12:07 Asia/Kabul
  • طرح آمریکا برای انتقال نیمی از دارایی‌های افغانستان به بانک سوئیس

رسانه های ترکیه اعلام کردند که آمریکا درباره طرحی برای واریز نیمی از این دارایی‌ها افغانستان به بانک سوئیس کار می‌کند.

به گزارش تلویزیون سحر افغانستان، منابع آگاه از مذاکرات آمریکا و طالبان به «تی آر تی» گفته اند آمریکا در حال کار بر روی طرحی برای واریز 3.5 میلیارد دالر به «بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی» و توزیع پول تحت یک سیستم نظارتی شخص ثالث است.

بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی یک مؤسسه مالی بین‌المللی متعلق به بانک‌های مرکزی است که همکاری پولی و مالی بین‌المللی را تقویت می‌کند و به عنوان بانکی برای بانک‌های مرکزی عمل می‌نماید.

این منابع افزود که 3.5 میلیارد دالر از دارایی‌های افغانستان احتمالاً آزاد شده و در اختیار این بانک در «بازل» سوئیس قرار می‌گیرد و یک هیئت از کارشناسان بین‌‎المللی نیز برای توزیع این پول‌ها تشکیل شده است.

بر اساس این گزارش، بانک مرکزی افغانستان می‌تواند وجوه را برای استفاده نهایی دریافت کند «اما آمریکا علاوه بر نظارت شخص ثالث بر وجوه، خواهان رعایت دقیق پروتکل‌های مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم است» و هیئت بین‌المللی کارشناسان نیز موظف است اطمینان حاصل کند که همه آن شرایط برآورده شده است.

گزارش افزود دولت طالبان پیشنهاد آمریکا برای نظارت شخص ثالث بر دارایی‌ها را قبول کرده است اما می‌خواهد اختیارات خود را در مورد نحوه استفاده از این پول‌ها حفظ کند.

انتهای پیام.