اسد 14, 1401 21:10 Asia/Kabul
  • دیدبان حقوق بشر: آمریکا عامل تشدید بحران انسانی در افغانستان است

دیدبان حقوق بشر اعلام کرد که آمریکا با محدود کردن بانک مرکزی افغانستان عامل تشدید بحران این کشور است.

به گزارش تلویزیون سحر افغانستان، دیدبان حقوق بشر اظهارداشت که تا آمریکا و سایر دولت‌ها محدودیت‌های بخش بانکی افغانستان را برای تسهیل فعالیت‌های اقتصادی مشروع و کمک‌های بشردوستانه تسهیل نکنند، به طور مؤثر نمی‌توان به بحران انسانی افغانستان رسیدگی کرد.

آمریکا، برخی کشورهای دیگر و بانک جهانی اعتبارنامه بانک مرکزی افغانستان را پس از تسلط طالبان بر این کشور در 24 مرداد/اسد سال گذشته لغو کردند.

گزارش دیدبان حقوق بشر با اشاره به ادعای آمریکا مبنی بر کشتن «ایمن الظواهری» سرکرده القاعده در کابل افزود: این نباید گفتگوهای جاری بین آمریکا و افغانستان را برای دستیابی فوری به توافقی که به افغان‌های عادی اجازه می‌دهد در فعالیت تجاری مشروع شرکت کنند، منحرف کند.

«جان سیفتون» مدیر بخش آسیایی دیدبان حقوق بشر دراین‌باره گفت: ریشه بحران گرسنگی و بهداشت در افغانستان، بحران بانکی در این کشور است. صرف نظر از وضعیت یا اعتبار طالبان نزد دولت‌های خارجی، محدودیت‌های اقتصادی بین‌المللی همچنان عامل فاجعه کشور است و به مردم افغانستان آسیب می‌زند.

با وجود بحران فزاینده انسانی در افغانستان، بانک مرکزی این کشور همچنان قادر به دسترسی به ذخایر ارز خارجی خود یا پردازش یا دریافت اکثر تراکنش‌های بین‌المللی نیست. در نتیجه، افغانستان همچنان از بحران بزرگ نقدینگی و کمبود پول نقد رنج می‌برد.

انتهای پیام.