ثور 28, 1401 18:18 Asia/Kabul
  • بدهکاری 100 میلیون دلاری افغانستان از واردات برق

وزارت انرژی و آب طالبان اعلام کرد که افغانستان بیش از یکصد میلیون دلار از واردات برق از کشور های ازبکستان و تاجیکستان بدهکار است.

به گزارش تلویزیون سحر افغانستان، «اختر محمد نصرت» سخنگوی وزارت انرژی و آب طالبان می‌گوید که بانک‌های کشورهای آسیای مرکزی به ویژه ازبکستان و تاجیکستان در انتقال پول با مشکل روبرو شده اند و این مشکلات سبب شده است که بدهی شرکت برشنا پرداخت نشود.

به گفته  نصرت، وزارت انرژی و آب در تلاش است تا پول برق را بپردازد.

وی گفت: «ازبکستان مشکل خود را دارد، ما می‌خواهیم که پول را پرداخت کنیم، اما مشکل در بانک‌ها است.»

در همین حال، «امان الله غالب» رئیس سابق شرکت برشنا نیز اظهارداشت که که سالانه افغانستان نزدیک به 300 میلیون دلار به کشورهای آسیای مرکزی به ویژه ازبکستان برای خرید برق می‌پردازد.

وی افزود که «افغانستان بیشترین برق خود را به ارزش 180 میلیون دلار از ازبکستان خریداری می‌کند. مشکلی که پیش آمده به خاطر پرداخت هزینه برق است، پیش از این از سوی بانک‌های خصوصی پرداخت صورت می‌گرفت، اما به دلیل جنگ اوکراین کشورهای همسایه از بانک‌های روسی نمی‌توانند پول را بگیرند.»

پیش از این نیز بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان نیز در گزارش گفته بود که افغانستان بیش از 80 درصد برق خود را از کشورهای همسایه وارد می‌کند و اگر این کشورها برق خود را قطع کنند، خانه‌های بیش از ده میلیون افغان تاریک خواهد شد.

انتهای پیام.

تگ