حوت 19, 1400 12:44 Asia/Kabul
  • مردم و مشکل افزایش پول‌های فرسوده در افغانستان

تبدیل پول های فرسوده از 10 تا 100 افغانی در بانک‌های خصوصی و دولتی، تاجران و مردم افغانستان را با یک چالش جدی روبرو کرده است.

به گزارش تلویزیون سحر افغانستان، «سخی احمد پیمان» رئیس اتاق صنایع و معادن افغانستان با انتقاد از تفاوت تبدیل پول در بانک های دولتی و خصوصی گفت که «فروش صنعت‌کاران به پول افغانی است و در مبادله ارز تفاوت زیادی وجود دارد بین شش الی هشت افغانی که این وضعیت باعث متضرر شدن صنعت‌کاران کشور شده است.»

از سویی دیگر، شماری از صرافان دست فروش نیز می‌گویند که در این روزها شمار پول های کهنه افزایش یافته و در مبادله آن در بانک‌ها با مشکل روبرو هستد.

«محمد رحیم» یکی از این صرافان گفته است که «پول‌های فرسوده زیاد شده است، این‌ پول‌ها در بازار اصلا کارایی ندارد.»

«حمید» صراف دست فروش دیگری اظهارداشت: «پول‌های کهنه را صرافان به بانک‌ها می‌برند و در مقابل هر هزار افغانی حدود 600 الی 700 افغانی می‌گیرند که تفاوت زیادی دارد.»

در همین حالی، برخی آگاهان مسایل مالی و بانکداری می‌گویند که نپذیرفتن پول های خرد از سوی بانک‌های دولتی و خصوصی، روند داد و ستد را در کشور با چالش روبرو خواهد کرد.

«میر شکیب» آگاه مسایل مالی و بانکداری به طلوع گفت که «این ها مکلف هستند که پول های فرسوده را بپذیرند و به بانک مرکزی تسلیم نمایند وبر اساس قانون حق دریافت هیچ نوع کمیسیونی ندارند.»

طی سه ماه اخیر روند حریق پول های فرسوده از سوی بانک مرکزی افغانستان آغاز شده است.

انتهای پیام.

تگ