قوس 05, 1401 10:50 Asia/Kabul
  • «اسدالله حبیب» از بیدل شناسان برجسته افغانستان درگذشت

«اسدالله حبیب» نویسنده، شاعر، استاد ادبیات فارسی دانشگاه‌ کابل و از بیدل شناسان برجسته افغانستان در سن ۸۱ سالگی در شهر هامبورگ آلمان درگذشت.

به گزارش تلویزیون سحر افغانستان، «اسدالله حبیب» در شهر میمنه مرکز ولایت فاریاب متولد شد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در همین شهر فراگرفت، لیسانس ادبیات فارسی را از دانشگاه کابل به دست آورد و دکترایش را از دانشگاه مسکو گرفت.

وی نخستین رئیس اتحادیه نویسند‌گان افغانستان بود و مدتی هم به عنوان رئیس دانشگاه کابل کار کرد.

حبیب چند کتاب در زمینه تاریخ ادبیات و بیدل‌شناسی از جمله واژه نامه شعر بیدل، سایه‌ صدا جلوه‌های هنری شعر، بیدل شاعر زمانه‌ها، ادبیات دری در نیمه اول سده بیستم، ویژگی‌های داستانی شاهنامه، دستور زبان دری و دیدار با سپیده به رشته تحریر در آورده است.

بیدل شناس افغانستان هم‌چنان دهها مقاله از جمله عبدالقادر بیدل درقلمرو تئوری ادبیات و نقد ادبی، تذکره و تذکره نویسان زبان فارسی، بیدل شناسی در اتحاد شوروی، زیست نامه بیدل از لابلای چهار عنصر، درباره نکات و اشارات و حکایات بیدل، بیدلی که من می شناسم، تجلی شاعرانه اساطیر و روایات تاریخی در قصاید ناصرخسرو، مولانا جلال الدین محمد و واژه «خاموش» و درباره معنای چند بیت ابوالمعانی بیدل نوشته است.

«خامه» نوشت که دفتر اشعاری که سروده شامل خط سرخ، وداع با تاریکی، آتش در نارنجزار است و برخی آثار او به زبان های مختلفی از جمله روسی، ازبکی و انگلیسی منتشر شده است.

تگ