جدی 20, 1400 15:35 Asia/Kabul
  • توفان توییتری در اعتراض به سرنوشت نامعلوم پناهجویان افغان در اندونزی

کاربران در شبکه اجتماعی توییتر در اعتراض به سرنوشت نامعلوم پناهجویان افغان در اندونزی، کارزاری را به راه انداخته اند. این کارزار از سوی هنرمندان، خبرنگاران و فعالان حقوق بشری به پیش برده می‌شود.

به گزارش تلویزیون سحر افغانستان، از روز گذشته به این طرف هشتگ «#HelpRefugees_Indonesia » به موضوع داغ در در تویتر تبدیل شده و تاکنون بیش از 244 هزار بار توییت شده است.

داوود سرخوش، آوازخوان شناخته‌شده افغانستان در فراخوان این کارزار از کاربران خواسته که به این کمپین بپوندند تا «سکوت شب تیره بشکند».

وی گفت که هم‌صدایی و حساسیت کاربران می‌تواند جهان را متوجه وضعیت پناهجویان افغانستان در اندونزی و سایر کشورها کند.

فرهاد دریا، از دیگر هنرمندان پرآوازه‌ افغانستان عدم رسیدگی‌ به وضعیت پناهجویان و پرونده‌های‌ آنها را «شرم بزرگ» برای جهان و سازمان‌های حقوق بشری دانسته است.

دریا با انتقاد از بی‌توجهی کشورهای مهاجرپذیر گفته است که بیش‌تر از یک دهه است که پناهجویان افغانستان در بی‌سرنوشتی به سر می‌برند و پرونده‌شان تاکنون باز نشده است.

به گفته‌ این هنرمند افغانستان، در پی بی‌توجهی کشورهای مهاجرپذیر، پناهجویان با مشکلات روحی و روانی دچار شده‌اند. حتی وی یادآور شده است که در جریان‌ سال‌های گذشته تعدادی از پناهجویان خانواده‌های خود را از دست داده‌اند و حدود ده تن نیز به دلیل بی‌سرنوشتی خودکشی کرده‌اند.

فرهاد دریا وضعیت پناهجویان در اندونزی را نگران‌کننده توصیف کرد و افزود که آنان از خدمات اساسی چون بهداشت و آموزش محروم‌ هستند.

وی در فایل ویدئویی گفته است: «کودکان حق رفتن به مدرسه را ندارند. مهاجرین اجازه‌ کار، تحصیل و ادغام در محیط را ندارند. این طرز برخورد خاطره‌ اردوگاه مرگ نازی در زمان هیتلر را بیدار می‌کند.»

از سوی دیگر دریا گفته است که دولت استرالیا سالانه مقدار زیادی پول را به اندونزی و بعضی سازمان‌های بین‌المللی می‌پردازد تا پرونده‌ پذیرش پناه‌جویان بررسی نشود. او این مسأله را حقیقت تلخ خوانده است.

فرهنگیان و خبرنگاران و دیگر هنرمندن افغانستان نیز به این کارزار پیوسته‌اند.

لطف‌الله نجفی‌زاده، از خبرنگاران مطرحافغانستان نیز با پیوستن به این کارزار، از پناهجویان افغانستان حمایت کرده است. او در توییتی نوشته است که اکنون وقت آن است که «گوانتاناموی پناهندگان» در اندونزی تعطیل شود و به هزاران پناه‌جو از افغانستان و کشورهای دیگر، آینده‌ایی با عزت داده شود.

عارف رحمانی، از اعضای مجلس نمایندگان حکومت پیشین افغانستان نیز تأکید کرده است که بی‌سرنوشتی هزاران پناهجوی گیرمانده در اندونزی قلب هر انسان آزاده را به درد می‌آورد.

برخی دیگر از هنرمندان، فرهنگیان و خبرنگاران همچنین افراد سرشناس اظهارات در حمایت از پناهجویان در اندونزی مطرح کرده اند.

شماری از پناهجویان افغان در اندونزی در اعتراض به این وضعیت طی هفته‌های اخیر اعتصاب کرده و برخی از آن‌ها لب‌های خود را دوخته‌اند.

گزارش‌ها از اندونزی همچنین اخیرا حاکی از خودکشی و خودسوزی برخی پناهجویان است.

انتهای پیام

تگ