سرطان 14, 1402 12:54 Asia/Kabul
  • آموزش 500آموزگار زن افغانستانی در ایران طی دو سال گذشته

مرکز علمی، فرهنگی و آموزشی سازمان ملل متحد (یونسکو) می‌گوید که طی دو سال گذشته زمینه آموزش مهارت‌های تدریس با روش‌های نوین را برای ۵۰۰ آموزگار زن افغان در ایران فراهم کرده است.

یونسکو روز سه‌شنبه، ۱۳ سرطان، در اعلامیه‌ای گفته که این شمار از آموزگاران زن پناهنده‌گان افغان در ایران، با همکاری دولت جاپان، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در ایران و برخی از دانشگاه‌های این کشور با شیوه‌های مدرن تدریس آشنا شده‌اند.

به گفته این نهاد، برنامه تدریس این آموزگاران زن اوایل سال ۲۰۲۲ آغاز شد و تا کنون ادامه دارد.

این نهاد بین‌المللی خاطرنشان کرده که حدود نه هزار دانش‌آموز افغان که در شهرهای مختلف ایران پناهنده هستند، به‌گونه غیرمسقیم از این مهارت‌ها مستفید خواهند شد.

برخی از آموزگاران زن افغان که پس از به قدرت رسیدن دوباره طالبان در افغانستان و بسته شدن درب مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم، کشور را ترک کردند، راه‌اندازی چنین برنامه‌ها در زمینه آشنایی با روش‌های مدرن تدریس را مفید می‌دانند.

در همین حال یونسکو، روز چهارشنبه، ۱۴ سرطان، در توییتی گفته است که به‌دلیل محرومیت زنان و دختران افغان از آموزش و تحصیل، رویاهای آنان از بین رفته و این اقدام طالبان غیر قابل‌ قبول است.

گفتنی است که شماری زیادی از کودکان پناهنده افغان در ایران، به‌دلیل محدودیت‌های وضع‌شده از سوی دولت این کشور از رفتن به مکاتب و مراکز آموزشی محروم هستند.

تگ