قوس 04, 1401 13:34 Asia/Kabul
  • چرایی سفر وزیر خارجه آمریکا و دیدار با مقامات افغان در قطر

وزیر خارجه آمریکا در سفر به دوحه با مقامات قطری و افغان همچنین با پناهجویان در کمپ های این کشور دیدار کرده است.

به گزارش تلویزیون سحر افغانستان، شماری از تحلیلگران سیاسی می گویند، هدف از سفر وزیر خارجه آمریکا به دوحه این است که قطر نقش خود را در مسئله افغانستان ایفا کند و پروسه قطر را از سر بگیرد.

این کارشناسان می گویند که آمریکا می خواهد همراه با حکومت موقت طالبان، دولت فراگیر تشکیل دهد تا از حقوق زنان برای کار و حقوق دختران برای تحصیل محافظت کند.

آنها می گویند، در کل واشنگتن در تلاش است تا توافقنامه دوحه را به طور کامل اجرا کند تا راه حلی برای وضعیت کنونی افغانستان بیابد.«فیض محمد زلاند» استاد دانشگاه می گوید:« آمریکا از قطر می خواهد که نقش خود را در مسئله افغانستان ایفا کند بلینکن به منظور ایجاد یک دولت فراگیر همراه با طالبان، دستیابی به حقوق زنان و دختران و ایجاد راه حل سیاسی برای مشکلات دیرینه افغانستان و حمایت از توافقنامه دوحه، تلاش خواهد کرد تا روند قطر را از سر گیرد».

برخی دیگر می گویند که سفر این مقام آمریکایی به دوحه هدف استراتیژیکی دارد و اکنون طرف افغان برای منافع ملی افغانستان باید گفتگو ها را با واشنگتن آغاز کند.

«هاتف مختار» تحلیلگر سیاسی نیز اظهارداشت: « سفر وزیر امور خارجه آمریکا به قطر اهداف استراتژیک دارد، از سوی دیگر، منافع ملی افغانستان حکم می کند که باید یک سری مذاکرات را با آمریکا آغاز کنیم و این می تواند افغانستان را از انزوای سیاسی و اقتصادی بین المللی خارج کند و افغانستان را نیز از هرگونه جنگ نیابتی نجات دهد».

«سید بلال فاطمی» تحلیلگر سیاسی نیز می گوید که یکی از اهداف این سفر مسائل منطقه‌ای است که سیاست آمریکا را دنبال می کند، اما در قطر افغانستان نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت.

ناظران می گویند که فاصله کابل و واشنگتن کاهش یافته است، همکاری در زمینه های سیاسی و اقتصادی وجود خواهد داشت، اما حکومت موقت طالبان را به رسمیت نمی شناسند.

فاطمی می افزاید: « هدف از سفر بلینکن بحث در مورد مسائل منطقه‌ای و همچنین گفتگو در مورد افغانستان با قطر است و فاصله کابل و واشنگتن نیز در حال کاهش است، آنها حکومت موقت طالبان را به رسمیت نمی شناسد، اما کمک های اقتصادی و همکاری های سیاسی وجود خواهد داشت».

تحلیلگران می گویند، قطر کشوری است که سیاست های آمریکا را در منطقه اجرا می کند و همچنین روابط نزدیکی با حکومت کنونی افغانستان دارد و به همین اساس سفر مقامات آمریکایی به دوحه مهم تلقی می شود.

تگ