عقرب 21, 1401 18:05 Asia/Kabul
  • نگاهی به چرایی همکاری کشورهای آسیای میانه با طالبان

کارشناس روس اظهار داشت همه همکاری‌های سیاسی و اقتصادی کشورهای آسیای میانه با طالبان به دلیل منافع متفاوتی است که هر یک از آنان در افغانستان دنبال می‌کنند.

به گزارش تلویزیون سحر افغانستان، «الکساندر کنیازف» کارشناس روس و استاد دانشگاه دولتی سن‌پترزبورگ گفت که هر یک از کشورهای آسیای مرکزی بر اساس منافع متفاوتی که در افغانستان دارند، با طالبان همکاری‌های سیاسی و اقتصادی را برقرار کرده‌اند.

وی در رسانه قرقیزستانی «وچرنی بیشکک» نوشت که به طور مثال، برای قزاقستان، افغانستان بازار بسیار مهمی برای صادرات غلات است و احتمالاً قزاقستان به همین دلیل سفارت خود را در کابل حفظ کرد و یکی از اولین کشورهایی بود که با دولت موقت طالبان روابط تجاری برقرار کرد.

کنیازوف اظهارداشت: با این حال در عرصه سیاست، از جمله برای به رسمیت شناخته شدن طالبان، قزاقستان همگام با دیگر کشورها عمل می‌کند.

بیشتر بخوانید:

پرایس: هر کشوری در گفت‌وگو با طالبان منافعش را جستجو می کند

وضعیت افغانستان غیرقابل پیش بینی است/آسیای مرکزی رویکرد مشترک اتخاذ کند

این کارشناس روس با اشاره به خط لوله انتقال گاز ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند موسوم به «تاپی» و راه آهن ترکمنستان-افغانستان-تاجیکستان تصریح کرد: منافع اقتصادی ترکمنستان در افغانستان به مراتب بزرگتر است و به همین دلیل عشق‌آباد از آگوست 2021 با طالبان در تماس بوده است.

وی در ادامه با اظهار اینکه برای ازبکستان نیز افغانستان یکی از اولویت‌هاست، افزود: این امر در حوزه اقتصادی بیشتر مشهود است. ازبکستان افغانستان را بازار مهمی برای صنعت خود و همچنین فضایی برای ارتباط با کشورهای جنوب و جنوب شرق آسیا، حوزه خلیج فارس و حوزه اقیانوس هند می‌داند و پروژه اصلی سال‌های اخیر در این راستا، ساخت راه آهن مزار شریف-کابل-پیشاور با دسترسی به گوادر و کراچی است.

کنیازف ادامه داد، با این حال در مقایسه با ترکمنستان، ازبکستان در برخورد با دولت موقت طالبان محتاط‌‍‌‌تر است. به عنوان مثال، تاشکند تاکنون از تأیید صلاحیت دیپلمات‌های طالبان خودداری کرده است.

این کارشناس روس در انتها تصریح کرد وضعیت نشان می‌دهد که بازیگران منطقه‌ای به دلیل نیازهای اقتصادی و امنیتی به همکاری و تعامل با دولت موقت طالبان نیاز دارند.

تگ