عقرب 16, 1401 14:14 Asia/Kabul
  • آمریکا و حسرت معادن سه هزار میلیارد دلاری افغانستان

یک روزنامه آمریکایی با گزارشی از ذخایر معدنی ارزشمند افغانستان، عنوان کرده که مقامات آمریکایی از اینکه به چنین منابعی دسترسی ندارند، نگران هستند.

به گزارش تلویزیون سحر افغانستان، روزنامه آمریکایی «لس آنجلس تایمز» در تازه‌ترین شماره خود، طی مطلبی به موضوع ذخایر معدنی افغانستان پرداخته و این سؤال را مطرح کرده است که «دنیا به کروم و لتیوم نیاز دارد و افغانستان نیز این دو عنصر طبیعی را دارد، اما چه اتفاقی باید بیفتد؟».

این روزنامه با درج گزارشی از ولایت لوگر می‌نویسد: «اسدالله مسعود بالای یک کوه در ولایت لوگر که از آنجا شاهراه کابل، لوگر به وضوح دیده می‌شود، ایستاده و در مقابل او یک حفره خاکی رنگ دارای رگه‌های سیاه مشاهده می‌شود. مسعود به همان رگه‌های سیاه خیره می‌شود و میگوید: ببینید! این‌ها کرومایت است».

لحظاتی بعد در فاصله دورتر انفجاری صورت می‌گیرد، مسعود به آن اهمیتی نمی‌دهد و می‌گوید: «این جنگ نیست؛ ما با استفاده از شیوه باز کردن سطح زمین مواد انفجاری را در درزها (شکاف‌ها) جابه‌جا می‌کنیم و از یک تپه به تپه دیگر می‌رویم...».

این روزنامه در ادامه گزارش خود می‌نویسد: مسعود، مسئول معدن «مغل خیل» است، جایی که کارگران سرگرم استخراج «کروم» هستند. کروم ماده‌ای ضد زنگ است که از آن برای تولید فولاد استفاد می‌شود.

به گفته «لس آنجلس تایمز» این معدن، یکی از معادن کروم در شرق افغانستان و برخی از ولایات دیگر است که طالبان با استفاده از وسایل ابتدایی کار استخراج آن را آغاز کرده‌اند تا بتوانند برخی از مشکلات اقتصادی کشورشان را حل کنند.

این رسانه آمریکایی در ادامه مدعی شده است که این داشته‌های طبیعی افغانستان، قدرت‌های دیگر مانند روسیه، چین و ایران را وا داشته است تا از مزایای آن محروم نمانند، اما در این میان، ایالات متحده که از تعامل با طالبان خودداری کرده است، حضور ندارد.

بیشتر بخوانید:

اعلام آمادگی چین برای استخراج معدن مس‌ «عینک»

استخراج بزرگترین معدن مس افغانستان به زودی آغاز می شود

«لس آنجلس تایمز» در ادامه با اشاره به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان می‌نویسد: «ایالات متحده و سایر کشورهای غربی سال گذشته با خارج شدن از افغانستان این کشور را به کشورهایی واگذار کردند که با ایالات متحده در تقابل قرار دارند، اما در این میان برخی از کشورهای دوست همچون قطر و ترکیه نیز هستند که به سرمایهگذاری در بخش استخراج معادن ابراز آمادگی کرده‌اند».

در قسمت بعدی گزارش، نویسنده به محور اصلی این مطلب وارد شده و از نگرانی مقامات آمریکایی در دسترسی نداشتن به منابع معدنی افغانستان سخن می‌گوید.

به اذعان این روزنامه اینکه آمریکا از دسترسی به منابع غنی معدنی افغانستان دورمانده است، منجر به نگرانی برخی مقامات این کشور شده است. ضمن اینکه ذخایر معدنی افغانستان منحصر در کروم و لتیوم نیست و این کشور علاوه بر این دو ماده معدنی ارزشمند، معادن ارزشمندی مانند مس، آهن و فلزات کمیاب مانند طلا، نقره و اورانیوم نیز دارد.

لس‌آنجلس تایمز با اشاره به ارزش ذخایر طبیعی افغانستان می‌نویسد، ارزش این منابع یک تا سه تریلیون دلار، یعنی سه هزار میلیادر دلار برآورده شده که می‌تواند این کشور فقیر را به یکی از کشورهای ثروتمند تبدیل کند.

معادنی که برای استحصال نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی دارد و در حال حاضر بهره‌گیری از آن برای دولت سرپرست افغانستان به دلیل فقدان امکانات لازم میسر نیست.

تگ