جدی 22, 1400 14:23 Asia/Kabul
  • دیدار هیئت طالبان با احمد مسعود و اسماعیل‌خان در تهران به‌روایت سرپرست سفارت افغانستان

سرپرست سفارت افغانستان در ایران درباره نشست هیئت طالبان با برخی مقامات افغان در تهران گفت: صحبت‌ها میان طرفین به‌صورت خوبی جریان داشت اما برای رسیدن به نتیجه مطلوب زمان بیشتری نیاز است.

به گزارش تلویزیون سحر افغانستان، «عبدالقیوم سلیمانی» سرپرست سفارت افغانستان در تهران با اعلام بی‌طرفی درباره روایت مذاکرات هیئت طالبان با برخی سیاسیون افغان گفت: باید بپذیریم که مذاکره بهترین راه‌حل مشکلات افغانستان است و نشستی بین هیئت طالبان، اسماعیل‌خان و احمد مسعود همچنین مولوی حسام‌الدین حسام به‌نمایندگی از برخی سیاسیون افغان صورت گرفت.

سرپرست سفارت افغانستان در تهران همچنین تصریح کرد: احمد مسعود در این نشست که به میانجیگری جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت، تأکید کرد که طرفدار ادامه جنگ در افغانستان نیست.

سلیمانی درباره این نشست 5ساعته اظهار داشت: درباره مسائل مهم گفت‌وگو شد و امیرخان متقی، اسماعیل‌خان و احمد مسعود مسائلی را که اهمیت داشت به‌صورت شفاف بیان کردند و نیز راه‌حل‌های مشکلات را در فضایی آرام و سازنده و خوب بیان کردند.

وی خاطرنشان کرد: اسماعیل‌خان در این نشست راه‌حل مشکل افغانستان را تشکیل حکومت فراگیر دانست و مسائل مربوط به قانون اساسی و حقوق زنان را در چارچوب عدالت اجتماعی مطرح کرد.

اسماعیل‌خان همچنین در این نشست تأکید کرد: جنگ نتیجه‌ ندارد زیرا 40 سال در افغانستان جنگ بود و نتیجه‌اش این است که مشاهده می‌کنیم.

از سوی دیگر، احمد مسعود نیز تأکید داشت که طرفدار صلح است و طرفدار جنگ نیست.

سرپرست سفارت افغانستان با بیان این‌که باید از طریق مذاکره به نتیجه رسید، اظهار داشت: امیرخان متقی و دیگر همکارانش نیز مباحثی را مطرح کردند و صحبت‌ها میان طرفین به‌صورت خوبی جریان داشت.

وی ادامه داد: این اولین نشست بود و برای رسیدن به نقطه‌نظری مشترک به زمان بیشتری نیاز است اما به هر حال طرف‌ها تأکید کردند که برای حل مشکلات افغانستان تلاش می‌کنند و جمهوری اسلامی ایران نیز با اعلام حمایت از مذاکرات اعلام کرد که آمادگی میزبانی از این نشست‌ها را بدون در نظر داشتن تعداد افراد شرکت‌کننده و طیف‌های مختلف سیاسی دارد.

سلیمانی در واکنش به شایعات برخی جریان‌ها در فضای مجازی و بروز تنش وزیر خارجه طالبان تصریح کرد که سخنان امیرخان متقی مثبت بود و ایجاد شایعه پرسش برانگیز است که موضوعات مطرح شده برای حل مشکلات افغانستان، به یک شکل دیگر جلوه داده می‌شود. ما اگر واقعاً باور داشته باشیم که مشکل افغانستان و حل آن نیاز به مذاکره بین‌الافغانی داشته باشد باید واقعیت‌ها را بگوییم. من به عنوان سرپرست سفارت و نماینده مردم افغانستان چنین چیزی را ندیدم. من وقتی از صمیمیت فضا صحبت می‌کنم منظورم آن است که دو طرف بر سر یک میز نشستند و 5 ساعت صحبت کردند.

وی در ادامه تاکید کرد که باید رسالت خود را در گفتن حقایق انجام دهیم، شاید تقاضای اولیه این بوده، تا زمانی که مذاکرات پیشرفت نکرده جزئیات آن اعلام نشود و بعد از آنکه اعلام شد هرکس موضع‌گیری خود را می‌کند اما موضوع مهم این است که مردم افغانستان باید بدانند سران آنها برای حل مشکلات این کشور در حال تلاش هستند. در نخستین مذاکره، اسماعیل‌خان و احمد مسعود و مولوی حسام و دکتر فیضی‌زاده حضور داشتند و در دومین مذاکره نیز دکتر شمس، والی سابق بادغیس حضور داشت و آقای احمد مسعود به دلیل مشکلاتی که داشت در آن حضور نداشت.

سرپرست سفارت افغانستان در تهران درباره محتوای کلی مذاکرات گفت: بحث‌های جدی درباره ساختار نظام، قانون اساسی و ارزش‌های یک نظام مردم‌سالار و تشکیل حکومت فراگیر صورت گرفت و امیرخان متقی نیز با موضع گیری مثبت تاکید داشت که این مذاکرات ابتدایی است و این موضوعات را در کابل مطرح می‌کند.

وی ادامه داد که در این مذاکرات همچنین تاکید شد که با میانجی‌گری جمهوری اسلامی ایران در صورتی که این چارچوب به رسمیت شناخته شود و دوستان علاقه‌مند باشند این نشست‌ها ادامه پیدا کند.

سلیمانی همچنین بار دیگر تاکید کرد که این نشست بدون تنش و در فضای مثبت برگزار شد و درباره مسئله «حقانی»، همچنین دفتر «جبهه مقاومت» در آمریکا نیز بین طرفهای مذاکرات صحبتی صورت نگرفت.

وی در ادامه گفت: من چیزی که در مذاکرات دیدم این بود که جمهوری اسلامی تلاش داشت طرفین با هم صحبت کنند. این بدین معنی است که آنها علاقه‌مند بودند مذاکرات به دوره‌های بعدی برود و نقش جمهوری اسلامی مثبت است.

سرپرست سفارت افغانستان در تهران خاطرنشان کرد که برخی جریان‌ها همزمان با سفر هیئت طالبان به تهران شایعه سازی کردند که یکی از آن‌ها موضوع سفارت افغانستان در تهران بود و جوری القا شد که بعد از ملاقات متقی با اسماعیل‌خان، بنده را به عنوان سرپرست سفارت انتخاب کرده‌اند.

سلیمانی درباره سرپرستی سفارت تهران ادامه داد:  آقای لیوال 4 ماه قبل زمانی که سفیر افغانستان در تهران بودند تصمیم گرفتند که وظیفه خود را ادامه ندهند و استعفا کردند و گفتند دیگر سفیر نیستند؛ من از آن روزی که آقای لیوال استعفا داد بر اساس قانون، سرپرست سفارت بودم و در 29 آبان‌ماه، نامه‌ای را دریافت کردم از وزارت خارجه افغانستان به امضای آقای متقی که در آن نامه هم نوشته بودند که شما سرپرست سفارت هستید.

وی خاطرنشان کرد: جامع‌ترین توضیح را آقای خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران دادند و گفتند که فعالیت سفارت افغانستان در تهران مطابق قوانین بین‌المللی و بر اساس کنوانسیون وین 1961 است.

سلیمانی در خصوص ادامه این نشست، گفت: این بستگی به نظر دو طرف دارد. ما باید منتظر بمانیم. طرفین گفتند می رویم تا با تیم‌های خود مشورت کنیم و برای رفتن به مراحل بعدی باید منتظر باشیم تا نتیجه مشورت آنها مشخص شود.

سرپرست سفارت افغانستان در خصوص اهداف سفر متقی به تهران نیز گفت: یکی از مهمترین اهداف این سفر بررسی مسائل اقتصادی بود که هم از سوی ایران هم از سوی طالبان اعلام شد. چند کمیسیون اقتصادی مطرح شد که در آن مسائلی مورد بررسی قرار گرفت از جمله از مسائل ترانزیت و تجارت و راه و مسائل مختلف بحث شد که همه آنها به نفع مردم افغانستان و ایران است.

وی با اشاره به میزبانی ایران از مهاجرین افغانستانی نیز اظهارداشت که ما باید از جمهوری اسلامی ایران تشکر کنیم. در جمهوری اسلامی ایران به مرز 4 میلیون مهاجر رسیده‌ایم طبیعتاً مشکلاتی نیز وجود دارد، ولی همین که حدود 500 هزار دانش‌آموز افغانستانی در اینجا درس می‌خوانند و بیشتر از 20 هزار دانشجوی افغانستانی در اینجا درس می‌خوانند یا فعالیت‌های اقتصادی دارند به این معنی است که ایران میزبانی خوبی کرده است. در 40 سال گذشته باید هم ممنون مردم ایران باشیم هم دولت و مسئولین که در هر شرایط سختی توانستند همکاری کنند.

انتهای پیام.

تگ