اسد 23, 1401 16:04 Asia/Kabul
  • القاعده در افغانستان بازسازی نشده است/کشته شدن الظواهری خوش‌بینانه است

بر اساس جدیدترین ارزیابی آمریکا، القاعده از زمان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، خود را در این کشور بازسازی نکرده و تنها تعداد انگشت‌شماری از اعضای قدیمی آن به افغانستان آمده‌اند.

به گزارش تلویزیون سحر افغانستان، روزنامه «نیویورک تایمز» نوشته است آژانس‌های جاسوسی آمریکا در یک ارزیابی اطلاعاتی جدید به این نتیجه رسیده‌اند که «القاعده» از زمان خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، خود را در این کشور بازسازی نکرده و فقط تعداد انگشت‌شماری از اعضای قدیمی آن به افغانستان آمده‌اند.

از سوی دیگر، برخی کارشناسان ضد تروریسم  آمریکا ادعای کشته شدن «ایمن الظواهری»، رهبر القاعده، به وسیله هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی در کابل را «بیش از حد خوش‌بینانه » می‌خوانند.

درحالی که در گزارش آژانس‌های اطلاعاتی امریکا آمده است القاعده توانایی انجام حملات از افغانستان علیه ایالات متحده را ندارد، برخی کارشناسان ضد تروریسم، نظر متفاوتی دارند و معتقدند این شبکه تروریستی، برای اجرای عملیات‌های تروریستی احتمالی علیه غرب، حداقل در حال حاضر به مجموعه‌ای از وابستگان وفادار خود در خارج از منطقه، تکیه خواهد کرد.

نیویورک تایمز، افزود: قضاوت سازمان‌های جاسوسی تصویری خوش‌بینانه از یک چشم‌انداز پیچیده و سریع تروریستی را نشان می‌دهد. این ارزیابی  که خلاصه آن در اختیار «نیویورک تایمز» قرار گرفته است، تنها دیدگاه‌های اجماع «سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده» را نشان می‌دهد.

«ادموند فیتون- براون»، یکی از مقامات ارشد سابق ضد تروریسم سازمان ملل، گفت: «این ارزیابی بسیار دقیق است، اما، حتی مثبت‌ترین قضاوت در این مورد، تصویر تهدیدی است که هنوز کاملاً سیال است».

این ارزیابی پس از کشته شدن «ایمن الظواهری»، رهبر ارشد القاعده تهیه شده است.

حمله هواپیماهای بدون سرنشین  آمریکا در کابل و مرگ الظواهری، پس از چندین دهه تعقیب و گریز، شاید می‌توانست یک پیروزی برای «بایدن» باشد، اما یک سال پس از خروج بایدن از افغانستان، در مورد حضور الظواهری سؤالاتی جدی در افغانستان ایجاد شد.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، جمهوری‌خواهان آمریکا مدعی هستند، خروج نیروهای امریکایی از کابل، این کشور را به خطر انداخته است. آنها استدلال می‌کنند، این واقعیت که رهبر القاعده برای بازگشت به پایتخت افغانستان به اندازه کافی احساس امنیت کرده است، نشانه سیاست شکست‌خورده‌ آمریکاست که پیش‌بینی می‌شود به القاعده اجازه دهد تا اردوگاه‌های آموزشی را بازسازی و حملاتی را طراحی کند.

نیویورک تایمز همچنین نوشت به رغم وعده دولت موقت طالبان برای جلوگیری از تبدیل دوباره افغانستان به «پناهگاه امن تروریستان بین‌المللی»، یکی از مقامات ارشد پنتاگون اذعان داشت: «القاعده می‌تواند در یک تا دو سال آینده در افغانستان دوباره احیا شود و به ایالات متحده حمله کند».

انتهای پیام/.