ثور 09, 1401 09:20 Asia/Kabul
  • چه مقدار از تجهیزات آمریکا هنگام فرار در افغانستان جا مانده است؟

وزارت دفاع آمریکا در گزارشی به کنگره این کشور اظهارکرد که در پی خروج نیروهای آمریکایی دستکم 7 میلیارد تحهیزات نظامی در افغانستان باقی مانده است و پنتاگون برنامه ای برای بازگشت به این کشور ندارد.

به گزارش تلویزیون سحر افغانستان، شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی به نقل از پنتاگون اعلام کرد که هفت میلیارد تجهیزات نظامیان آمریکایی در افغانستان در کنترل طالبان قرار دارد.

در این گزارش که در اختیار کنگره آمریکا نیز قرار گرفته، آمده است که وزارت دفاع هیچ برنامه‌ای برای بازگشت به افغانستان برای «بازیابی یا انهدام» تجهیزات ندارد.

براساس این گزارش، آمریکا از سال ۲۰۰۵ تا آگست ۲۰۲۱ در مجموع ۱۸.۶ میلیارد دلار تجهیزات به نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان داده است. از این مجموع، تجهیزات به ارزش ۷.۱۲ میلیارد دلار پس از تکمیل روند خروج آمریکا در ۳۰ آگست ۲۰۲۱ در افغانستان باقی مانده است.

در گزارش وزارت دفاع امریکا آمده است که این تجهیزات شامل هواپیما، مهمات هوا به زمین، وسایل نقلیه نظامی، سلاح و تجهیزات ارتباطی است.

طبق این گزارش، بسیاری از تجهیزات باقی‌مانده در افغانستان به تعمیر و نگهداری تخصصی نیاز دارند که قراردادی‌های وزارت دفاع آمریکا قبلا در قالب دانش فنی و پشتیبانی به نیروهای افغان ارائه می‌کردند.

این گزارش همچنین می افزاید که پنج بالگرد Mi-17 که در افغانستان بودند، در سال ۲۰۲۲ به‌طور رسمی به اوکراین سپرده شده‌اند، اگرچه قبل از خروج آمریکا از افغانستان، این تعداد بالگرد برای تعمیر و نگهداری به اوکراین منتقل شده بودند.

در این گزارش آمده است که این پنج بالگرد در اوکراین در حال تعمیرات اساسی بودند که دولت افغانستان سقوط کرد و از آن زمان در آنجا باقی مانده است.

طبق این گزارش، آمریکا تجهیزاتی که قبلاً برای افغانستان تهیه کرده بود، از جمله حدود ۳۷ هزار گلوله هویتزر ۱۲۲ میلی متری را هم به اوکراین داده است.

نوع و مقدار تجهیزات باقی‌مانده آمریکا در افغانستان 

در گزارش پنتاگون آمده است که امریکا به ارزش ۹۲۳.۳ میلیون دلار هواپیما در افغانستان جا گذاشته است.

این کشور قبل از پایان خروج، ۷۸ فروند هواپیما را برای دولت افغانستان در فرودگاه حامد کرزی در کابل باقی گذاشت. گفته شده که این هواپیماها قبل از خروج ارتش آمریکا غیرقابل استفاده شده بودند.

در پایان خروج نظامی آمریکا، مجموعا ۹ هزار و ۵۲۴ مهمات هوا به زمین به ارزش ۶.۵۴ میلیون دلار در افغانستان باقی مانده است.

همچنین در این گزارش آمده است که بیش از ۴۰ هزار از مجموع ۹۶ هزار خودروی نظامی که آمریکا به نیروهای افغانستان داده بود، در زمان خروج از افغانستان، از جمله ۱۲ هزار هاموی نظامی، در افغانستان باقی مانده‌اند. طبق گزارش، وضعیت عملیاتی خودروهای باقی‌مانده در افغانستان نامعلوم است.

به همین ترتیب، بیش از ۳۰۰ هزار سلاح از مجموع ۴۲۷ هزار و ۳۰۰ سلاحی که به نیروهای افغانستان داده شده بود در زمان خروج نظامی آمریکا در افغانستان باقی مانده‌اند.

بر اساس این گزارش، تقریباً تمام تجهیزات ارتباطی که در اختیار نیروهای افغانستان قرار گرفته بود نیز با خروج آمریکا در افغانستان جا مانده است.

در گزارش پنتاگون آمده است: «تمام تجهیزات دید در شب، نظارت، تجهیزات بیومتریک و موقعیت‌یاب در مجموع نزدیک به ۴۲ هزار قطعه تجهیزات تخصصی در [افغانستان] باقی مانده است.»

همچنین تمام تجهیزات خنثی سازی مواد منفجره و پاکسازی مین از جمله ۱۷۵۰۰ قطعه کشف مواد منفجره، اقدامات متقابل الکترونیکی، خنثی سازی و تجهیزات حفاظت فردی نیز در افغانستان باقی مانده است.

گزارش وزارت دفاع آمریکا در مورد تجهیزات باقی‌مانده‌ آن کشور در افغانستان درحالی منتشر می‌شود که چندی پیش دونالد ترمپ، رییس‌جمهور پیشین آمریکا ادعا کرده بود که به ارزش حدود ۸۰ میلیارد دلار تجهیزات نظامی در افغانستان جا مانده است.

ترامپ گفته بود که ممکن است آمریکا یک بار دیگر در آینده برای بازپس‌گیری این تجهیزات به افغانستان بازگردد.

انتهای پیام

تگ