قوس 04, 1401 11:30 Asia/Kabul
  • سازمان ملل: افغانستان بالاترین رقم خشونت علیه زنان را دارد

دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان اعلام کرد که افغانستان بالاترین رقم خشونت علیه زنان را در جهان دارد.

به گزارش تلویزیون سحر افغانستان، دفتر نمایندگی سازمان ملل در امور افغانستان (یوناما) در بیانیه ای اظهارداشت که در افغانستان به عنوان کشوری که بالاترین ارقام خشونت علیه زنان را در جهان دارد، بسیاری از حقوق اساسی زنان محدود یا لغو شده است.

یوناما افزود: سازمان ملل متحد در افغانستان از مقامات حاکم این کشور می‌خواهد که گام‌های فوری برای پایان‌دادن به خشونت علیه زنان و بدترشدن حقوق زنان به عنوان بخشی از تلاش‌های حیاتی برای برقراری صلح معنادار و پایدار بردارند.

پیش از این «رزا اتنبایووا» رئیس دفتر یوناما در کابل گفته بود: حقوق اساسی زنان افغان باید محافظت شود و باید گام‌های مشخصی برای ایجاد محیط مناسب/توانمند که عاری از هر گونه خشونت باشد، برداشته شود.

وی تاکید کرده بود که حمایت از حقوق زنان یک عامل اساسی برای "ثبات، رفاه و هر گونه صلح پایدار" در افغانستان است.یوناما همچنین گفته است که ادامۀ چنین وضعیت منجر به یک بحران انسانی، اقتصادی و محدودیت‌های شدید حقوق اساسی زنان چون آزادی گشت و گذار، کار، تحصیل و مشارکت در زندگی عمومی خواهد شد و این خود زمینه را برای تقویت و ایجاد محیط خشونت علیه زنان فراهم می‌کند.

تگ