استقبال ایران از حضور افغانستان در بازار پتروشیمی
معاون بازرگانی شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران با اشاره به ظرفیتهای گسترده صنعت پتروشیمی این کشور، تأکید کرد که افغانستان میتواند بهعنوان یکی از شرکای بالقوه، در صنایع بالادستی و پاییندستی پتروشیمی ایران نقشآفرینی کند و زمینههای مناسبی برای همکاری و سرمایهگذاری مشترک میان دو کشور وجود دارد.
چاغروند، معاون بازرگانی شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران، در حاشیه نمایشگاه کیش اکسپو، نخستین نمایشگاه سرمایهگذاری ایران در مصاحبه با خبرنگاران گفت: نمایشگاه اکسپو کیش، نمایشگاهی وزین است که با هدف ایجاد ارتباط میان بخشهای بازرگانی و صادرات شرکتهای مختلف برگزار میشود و تلاش دارد زمینه تعامل میان بازرگانان کشورهای خارجی و شرکتهای ایرانی را فراهم کند.
وی افزود: به نظر من، با توجه به اینکه این نمایشگاه نوپا است و اکنون دومین سال برگزاری آن را پشت سر میگذاریم، استقبال خوبی از آن صورت گرفته است. ۳۰ سال تجربه و حضور در بازارهای جهانیچاغروند در ادامه با اشاره به فعالیتهای شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران اظهار داشت: شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران با ۳۰ سال تجربه، بزرگترین شرکت بازرگانی پتروشیمی در ایران بهشمار میرود و در شش کشور از جمله ترکیه، چین، هند، انگلیس و امارات دارای نمایندگی است.
وی افزود: این شرکت محصولات خود را به کشورهای مختلف جهان صادر میکند و نقش مهمی در توسعه صادرات صنعت پتروشیمی ایران دارد.
معاون بازرگانی شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران در بخش دیگری از سخنان خود، به تعاملات ایران و افغانستان در حوزه پتروشیمی اشاره کرد و گفت: با توجه به گستردگی صنعت پتروشیمی در ایران، افزایش تعاملات و همکاریها در حوزه صنعت پتروشیمی میان ایران و افغانستان امکانپذیر است.وی افزود: امروز پتانسیلهای خوبی وجود دارد که با کشورهای همسایه جوینونچرهایی تشکیل شود و در قالب این همکاریها، کشورهایی مانند افغانستان، ترکیه و عراق بتوانند در صنایع بالادستی و پاییندستی پتروشیمی ایران سرمایهگذاری کنند.
چاغروند با اشاره به ظرفیتهای افغانستان برای حضور در صنعت پتروشیمی ایران تصریح کرد: در طول برگزاری نمایشگاه کیش اکسپو، شاهد حضور تجاری از افغانستان بودیم و به نظر من، تاکنون در زمینه افغانستان، کار زیادی در حوزه پتروشیمی ایران صورت نگرفته است.وی افزود: واقعاً این امکان وجود دارد که برای همکاری با افغانستان، یک نقشه راه درست طراحی شود و فعالیتها بهصورت هدفمند پیش برود.
معاون بازرگانی شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران با اشاره به نیازهای بازار افغانستان گفت: امروز در برخی زمینهها مانند LPG در افغانستان درخواست وجود دارد و بازار پررونقی هم شکل گرفته است، اما در عین حال، برخی چالشها مانند هزینههای حملونقل مطرح است.وی تأکید کرد: البته با ارائه راهکارهای صحیح میتوان این چالشها را مرتفع کرد و کار را پیش برد. در مجموع، میتوان گفت میان دو طرف پتانسیل و میل همکاری وجود دارد و ما باید تلاش کنیم این پتانسیلها را به مرحله عملیاتی برسانیم.
شایان ذکر است دومین دوره نمایشگاه بینالمللی صنعت، فناوری، تجارت، گردشگری، فرهنگ، هنر و فرصتهای سرمایهگذاری ایران (کیش اکسپو) با همکاری دو مجمع مهم بینالمللی، شامل سازمان گفتوگوی کشورهای آسیایی با عضویت ۳۵ کشور و همچنین سازمان همکاری شانگهای، و با حضور چندین کشور خارجی در جزیره کیش برگزار شد.