اسد 18, 1404 15:09 Asia/Kabul
  • آغاز مجدد پروژه سنگ‌فرش کمپلکس کاپیسا پس از چهار سال توقف

وزارت شهرسازی و مسکن از آغاز مجدد پروژه سنگ‌فرش ۱.۶ کیلومتر از سرک‌های کمپلکس ولایت کاپیسا با بودجه‌ی ۸۳ میلیون افغانی خبر داده است؛ پروژه‌ای که چهار سال پیش به‌دلایل سیاسی متوقف و اکنون با اهداف رفاهی و عمرانی ادامه می‌یابد.

به گزارش تلوزیون سحر افغانستان: دفتر مطبوعاتی وزارت شهرسازی و مسکن با نشر خبرنامه‌ای اطلاع داده است که کار باقی‌مانده سنگ‌فرش، پیاده‌رو، گلدان‌ها و آبروهای سرک‌های کمپلکس ولایت کاپیسا به درازای ۱.۶ کیلومتر با هزینه‌ی ۸۳ میلیون افغانی آغاز شده است.انجنیر وفا صافی، مسئول پروژه، گفت که پروژه‌ی اولیه به درازای مجموعی ۵.۴۴ کیلومتر و به مبلغ ۳۰۶ میلیون افغانی در زمان جمهوریت به شرکت ساختمانی “نوی سپین‌غر” سپرده شده بود. این پروژه باید در دو سال تکمیل می‌شد، اما حدود ۷۰ درصد آن انجام شد و به‌دنبال تحولات سیاسی اخیر، چهار سال متوقف ماند. اکنون بخش باقیمانده با همان شرکت و از محل بودجه‌ی انکشافی دولتی آغاز شده و قرار است طی ۱۱ ماه تکمیل شود.در برنامه آغاز پروژه، مولوی نجیب‌الله حیات حقانی، سرپرست وزارت، و مقام‌های محلی حضور داشتند. سرپرست وزارت تأکید کرد که پس از تلاش‌های چهل‌ساله، اکنون نظام اسلامی واقعی حاکم است و این آغاز کارهای بنیادی خواهد بود.قاری احسان‌الله بریال، والی منطقه، گفت که پروژه‌های عمرانی به‌صورت مستقیم به رفاه عمومی مربوط‌اند و متعهد است که امارت اسلامی به کارهای بنیادی ادامه دهد، همان‌طور که پروژه‌های بزرگ مانند کانال قوش‌تیپه و کابل جدید نمونه آن است.شماری از شهروندان محل ضمن استقبال از آغاز مجدد پروژه، ابراز امیدواری کردند که با تکمیل آن، مشکلات رفت‌وآمد کاهش و ازدحام وسایط نیز رفع خواهد شد.در اسناد رسمی وزارت فواید عامه و وزارت احیا و انکشاف دهات، پروژه‌های دیگری در این ولایت نیز در جریان است؛ از جمله ساخت بیش از ۱۱ کیلومتر سرک کانکریتی با هزینه‌ی بیش از ۸۹ میلیون افغانی، و ده‌ها پروژه عمرانی دیگر با هزینه‌های ده‌ها میلیون افغانی که زمینه‌ی کار برای بسیاری ایجاد کرده‌اند . این اطلاعات نشان می‌دهد که پروژه کنونی یکی از بخش‌های ادامه‌دار طرح‌های گسترده‌ی توسعه‌ای در منطقه است.به باور آگاهان امور، از سرگیری پروژه پس از توقف چندساله، نشانه‌ای از اهتمام حکومت در پی‌گیری تعهدات توسعه‌ای است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که استفاده از شرکت پیشین برای تکمیل بخش باقیمانده، علاوه بر تسریع روند کار، تضمینی برای حفظ کیفیت و هماهنگی بیشتر است. ناظران می‌گویند که تکمیل این پروژه علاوه بر کاهش مشکلات حمل‌ونقل، زمینه‌ی شغل برای کارگران و رشد شاخص‌های عمرانی را فراهم می‌سازد. ادامه مسیر پروژه‌های فوق‌العاده همچون کانال قوش‌تیپه و کابل جدید، می‌تواند اثرات چشم‌گیری بر بهبود زیرساخت و رفاه عمومی داشته باشد. 

تگ