آغاز ساخت مکتب ابتدائیه مستان قلعه در ولسوالی گیلان غزنی
وزارت معارف گزارش داده که سنگ تهداب مکتب «ابتدائیه مستان قلعه» در ولسوالی گیلان ولایت غزنی با هزینه بیش از ۵۰۰ هزار افغانی گذاشته شده است. این مکتب در زمینی پنج جریبی ساخته میشود و دارای صنف آموزشی، دیوار حفاظتی و یک چاه آب صحی خواهد بود.
به گزارش تلوزیون سحرافغانستان: دفتر مطبوعاتی وزارت معارف با نشر خبرنامهای اعلام کرده که روز سهشنبه، ۳۱ سرطان، مراسم گذاشتن سنگ تهداب مکتب ابتدائیه مستان قلعه در ولسوالی گیلان غزنی برگزار شد. در این مراسم، مسئولان معارف، اعضای شورای مکتب و نمایندگان مردم منطقه حضور داشتند.بر اساس اطلاعات رسمی، تأمین هزینه بیش از ۵۰۰ هزار افغانی این پروژه توسط اهالی محل انجام شده است. مکتب در زمینی به وسعت پنج جریب ساخته خواهد شد و علاوه بر سه صنف درسی، دارای دیوار احاطه و یک حلقه چاه آب صحی نیز خواهد بود.مسؤولین محلی تأکید کردهاند که با ساخت این مکتب، مشکلات ناشی از نبود صنوف آموزشی در منطقه مستان قلعه مرتفع خواهد شد و دسترسی کودکان به آموزش آسانتر خواهد گشت.وزارت معارف خاطرنشان ساخته که پیشتر نیز پروژههای بازسازی و احداث مکاتب در ولسوالیهای مختلف غزنی اجرا شده و روند توسعه زیربناهای آموزشی در این ولایت همچنان جریان دارد.بر اساس گزارش وزارت معارف و منابع محلی، از میان ۷۷۱ مکتب در ولایت غزنی، بیش از ۲۵۰ مکتب هنوز ساختمان مناسب ندارند و دانشآموزان در فضای باز یا در سایه دیوارها تحصیل میکنند.سازمان یونیسف با اختصاص حدود ۵۳.۵ میلیون افغانی، چندین مکتب در ولسوالیهای اندر و Giroo غزنی را بازسازی یا ساخته است که بیش از ۴۰۰۰ دانشآموز از آن بهرهمند شدهاند.همانگونه که در گزارشهای رسمی آمده، بودجههای محلی و کمکهای مردمی در کنار کمک نهادهای بینالمللی نقش مهمی در تأمین زیرساختهای آموزشی در غزنی ایفا کردهاند.گفتنی است که ساخت مکتب ابتدائیه مستان قلعه با مشارکت اهالی و هزینه بیش از ۵۰۰ هزار افغانی، نمونهای از همکاری محلی در تکمیل زیرساختهای آموزشی بهشمار میرود. در شرایطی که شمار زیادی از مکاتب در این ولایت فاقد ساختمان مناسب هستند، ایجاد چنین پروژهای نهتنها به ارتقای دسترسی کودکان به تحصیل کمک میکند، بلکه اعتماد اجتماعی به نهادهای دولتی را نیز تقویت مینماید.علاوه بر این، مشارکت مردمی در تأمین هزینهها نشان میدهد که مهمترین گام در توسعه زیرساختها، ایجاد حس مسئولیتجمعی و همکاری پایدار میان دولت و جامعه محلی است. اگر روند بازسازی مکاتب در سایر مناطق نیز به همین شیوه ادامه یابد، میتوان به بهبود وضعیت تحصیلی و کاهش ترک تحصیل در میان کودکان امیدوار بود.