اسد 23, 1401 11:12 Asia/Kabul
  • استقبال حکومت طالبان از بازگشت دیپلمات‌های هندی به افغانستان

وزارت خارجه طالبان ضمن استقبال از بازگشت دیپلمات‌های هندی به افغانستان ابراز امیدواری کرد این اقدام منجر به تحکیم روابط دو کشور شود.

به گزارش تلوزیون سحر افغانستان، «عبدالقهار بلخی» سخنگوی وزارت خارجه طالبان با استقبال از اقدام هند مبنی بر افزایش سطح نمایندگی دیپلماتیک سفارت آن‌ کشور در کابل گفت: ما در کنار تأمین امنیت، به مصونیت دیپلمات‌ها توجه زیاد داشته و همکاری خوبی خواهیم‌ داشت.

وی افزود: حکومت افغانستان امیدوار است با افزایش سطح نمایندگی دیپلماتیک و اعزام دیپلمات‌ها، روابط افغانستان و هند تحکیم بیشتر پیدا کند و پروژه‌های ناتمام هند تکمیل و کار روی پروژه‌های جدید آغاز شود.

«سوبرانیام جایشنکار» وزیر خارجه هند نیز در این‌ باره گفته است تیمی از دیپلمات‌های هندی به جز سفیر آن کشور عازم افغانستان شده و هند علاقه‌مند است تا روابط مردمی خود را با توجه به روابط طولانی تاریخی با جامعه افغانستان ادامه دهد.

جایشنکار تصریح کرده است که دیپلمات‌های هندی در آگوست (شهریور) سال گذشته به دلیل وضعیت آن زمان، سفارت را در افغانستان ترک کرده بودند اما اکنون شماری از دیپلمات‌ها دوباره به افغانستان بازگشته‌اند.

دولت هند اوایل تیر ماه نیز از اعزام یک تیم فنی به کابل و استقرار آنها در سفارت این کشور خبر داده، اما تأکید کرده بود این اقدام به منظور نظارت دقیق و هماهنگی برای ارسال مؤثر کمک‌های بشردوستانه و تداوم تعامل با مردم افغانستان صورت گرفته است.

دیپلمات‌های هندی در حالی به کابل بازگشته‌اند که به باور کارشناسان اسلام‌آباد به شدت مخالف از سرگیری حضور هند در افغانستان است و آن را تهدیدی برای منافع خود می‌بیند.

اخیراً «منصور احمد خان» سفیر پاکستان در کابل مدعی شده بود در دو دهه اخیر دولت هند از گروه‌های تروریستی فعال در افغانستان برای ناامنی پاکستان حمایت کرده، آنها را آموزش داده و هزینه‌های مالی آنها را نیز تأمین می‌کرده است.

انتهای پیام.