بندر چابهار کلید توسعه و ترانزیت برای افغانستان و آسیای میانه
اهمیت بندر چابهار برای منطقه به جهت برخورداری ازموقعیت ممتاز درشرق تنگۀهرمزو دریای عمان درمسیرخطوط اصلی کشتیرانی به آفریقا، آسیاو اروپا قرارگرفته وبه عنوان کوتاهترین راه ارتباطی وترانزیتی کشورهای آسیای میانه و افغانستان به بازارهای خلیج فارس،شرق آفریقا و دیگر نقاط جهان مطرح میشود.
به گزارش سحر افغانستان؛ بندرچابهار دارای موقعیت استراتژی است که به عنوان مهمترین بندر درجنوب شرق ایران وتنها بندراقیانوسی ایران مطرح است.
این بندرتنها کلید توسعه شرق ایران است. با توجه به قرارگرفتن بندرچابهار درمسیر ترانزیت شرق وکریدورشمال-جنوب وهمچنین تمایل کشورهند به سرمایه گذاری در این بندر،موقعیت مناسبی جهت تبدیل به یک مرکز تجاري درحال ظهورپیداکرده است.
رادیو حریت نیز گزارش داد، روابط تجاری افغانستان و پاکستان که در گذشته به دلیل همسایگی و همکاریهای اقتصادی رونق داشت، اکنون تحت تأثیر سیاستهای سختگیرانه حکومت پاکستان قرار گرفته است. این تغییرات و موانع تجاری باعث شده تا تاجران افغان به فکر راهحلهای جایگزین و مسیرهای جدید برای تجارت با کشورهای دیگر باشند.
از آنجایی که افغانستان به آبهای بین المللی راه ندارد،همواره نیازمند پاکستان بوده و از طریق بندر کراچی داد وستد تجارتی خودرا انجام میدهد؛ اما با توجه به نزاع موجود میان هند و پاکستان و به تبعیت آن میان پاکستان و افغانستان، پاکستان همواره بندرکراچی را اهرم فشار علیه افغانستان و از طریق افغانستان، علیه هند ساخته است و از این طریق سالانه به افغانستان میلیونها دالر ضرر میرساند.
از اینرو هند و افغانستان به کمک ایران تصمیم گرفتند که پس از سال2014 از بندر چابهار استفاده نموده و روی ان سرمایه گذاری کنند. توسعه و رشد چابهار برای افغانستان، در عرصه های سیاسی و اقتصادی حایز اهمیت است. در بعد سیاسی، استفاده از چابهار به افغانستان این فرصت را میدهد که بانزدیک شدن به هندوستان، پاکستان را دور زده و این کار سبب کاهش فشارها ی پاکستان بر افغانستان خواهد شد و درعین حال در نزاعی که افغانستان با پاکستان دارد، در هماهنگی با هندوستان میتواند بر پاکستان اعمال فشارکند.
در بعد اقتصادی نیز چابهار برای افغانستان حایز اهمیت است، از نظر بعد مسافت، بندرچابهار نزدیکرتین و با صرفه ترین محور ترانزیت تولیدات افغانستان به بازارهای بین المللی است.
این بندر در مقایسه با بندر کراچی، حدود800کیلومتر و با بندرعباس حدود 90کیلومتر به افغانستان نزدیکتر است. هزینۀحمل یک کانتیر20فوتی به این کشور از طریق چابهار، حدود هزار دالر( تقریبا50درصدهزینه ی حمل ونقل)، ارزانتر از مسیر کراچی و بندر عباس است. این امر، مدت زمان و هزینه ی حمل کالا را به طور چشمگیری کاهش میدهد.
به گفته ی رسانه ها بندر چابهار که حدود ۷۰۰ کیلومتر از بندر کراچی نزدیکتر است، بهعنوان یک گزینه جایگزین برای صادرات افغانستان به کشورهای مختلف جهان مطرح شده است.
این بندر به یکی از مهمترین مسیرهای تجاری تاجران افغان تبدیل شده و علاوه بر فاصله کمتر، امکانات بهتری برای ترانزیت کالا فراهم کرده است و سرمایه گذاری در این بخش می تواند به صورت غیر مستقیم به اقتصاد افغانستان تاثیر زیادی داشته باشد به این معنا که تولیدات در افغانستان به همراه صادرات و واردات زیاد شده و رونق پیدا میکند. وی اضافه کرد این بندر در دراز مدت باعث توسعه اقتصادی افغانستان میشود.
چابهار بندری استراتژیک در ولایت سیستان و بلوچستان است که به لحاظ جغرافیایی و تجاری از اهمیت ویژه ای برای هند، افغانستان، پاکستان و نیز کشورهای آسیای میانه برخوردار است.