جوزا 26, 1401 10:22 Asia/Kabul
  • «میشل باشله»: وضعیت زنان در افغانستان بحرانی است

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد که وضعیت افغانستان به ویژه زنان این کشور بحرانی است.

به گزارش تلویزیون سحر افغانستان، «میشل باشله» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در نشست شورای حقوق بشر این سازمان گفت که مردم افغانستان تاریک‌ترین لحظات یک‌ نسل را تجربه می‌کنند.

وی افزود که افغانستان در یک بحران عمیق اقتصادی، اجتماعی، بشردوستانه و حقوق بشری فرو رفته است.

باشله‌ با اشاره به سفرش به افغانستان اظهارداشت که او در این سفر با برخی از زنان موفق، از جمله پزشکان، روزنامه‌نگاران، کارمندان دولت و کارکنان سازمان‌های غیردولتی ملاقات کرده تا در مورد فاجعه نابرابری جنسیتی در این کشور صحبت کند.

کمیسر عالی سازمان ملل گفت که شجاعت زنان افغان در مطالبه حقوق خودشان چشمگیر بود اما وضعیت آنها بحرانی است. ممنوعیت آموزش دختران ادامه دارد.

وی تأکید کرده است که هیچ فرصتی برای زنان برای مشارکت در زندگی عمومی و سیاسی وجود ندارد و آزادی حرکت آنها به شدت محدود شده است.

باشله‌ از طالبان خواسته است که به تعهد خود در قبال حقوق زنان عمل کنند و فوراً یک گفت‌وگوی معنادار با زنان افغان انجام و به صدای آنان گوش دهد.

باشله‌ همچنین گفته است که در جریان سفرش به افغانستان، عفو عمومی طالبان برای مقامات و اعضای نیروهای امنیتی پیشین این کشو را به‌عنوان گامی مهم در جهت آشتی تشخیص داده است.

با این حال، وی ابراز نگرانی کرد که مأموریت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) همچنان گزارش‌های معتبری از بازداشت‌های خودسرانه، بدرفتاری و قتل‌های فراقانونی افراد مرتبط با دولت سابق و نهادهای‌ آن را دریافت می‌کند.

انتهای پیام

تگ