حمل 27, 1403 16:22 Asia/Kabul
  • حمایت شخصیت های افغانستانی از حمله ایران علیه رژیم صهیونیستی

شخصیت‌ها، مقامات مختلف، حکومت سرپرست افغانستان، مردم افغانستان و حتی مخالفان سیاسی کابل تمام قد از عملیات جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم صهیونیستی اعلام حمایت کردند.

به گزارش شبکه سحر افغانستان؛ عملیات «وعده صادق» و پاسخ موشکی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در سوریه، از مهم‌ترین رویدادهای خبری در سطح منطقه و جهان است که واکنش ‌های بسیاری را در پی داشته است.

افراد در شبکه‌های اجتماعی، حکومت سرپرست افغانستان، شخصیت‌ها و مقامات مختلف افغانستان و مخالفان حکومت کنونی کابل نیز در مواضعی همسو از عملیات بی‌سابقه موشکی و پهپادی «وعده صادق» ضمن ابراز احساس همبستگی،  پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی را حق مشروع و برای دفاع از خود دانستند.

«عبدالقهار بلخی»، سخنگوی وزارت خارجه حکومت سرپرست افغانستان عملیات شبانه ایران علیه رژیم صهیونیستی را دفاع مشروع دانست و تصریح کرد: رژیم صهیونیستی در ادامه جنایات خویش، در تاریخ اول آوریل سال جاری بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق، پایتخت سوریه را خلاف تمامی موازین دیپلماتیک و قوانین بین‌المللی هدف قرار داد که در پاسخ به آن، جمهوری اسلامی ایران شب گذشته اقدامات دفاعی مشروعی انجام داد.

در بیانیه عبدالقهار بلخی آمده است: رژیم صهیونیستی از اکتبر سال گذشته بدین‌سو در ادامه نسل‌کشی بیش از 33 هزار غیرنظامی در غزه، با نقض حریم سایر کشورها و گسترش ناامنی با اقدامات تحریک‌آمیز در منطقه تلاش کرده است تا توجه جهانیان را از جنایاتش در غزه منحرف سازد.

بلخی ادامه داد: امارت اسلامی افغانستان از همه کشورهای تأثیرگذار منطقه و جهان می‌خواهد برای جلوگیری از گسترش بیشتر بحران، تلاش‌ها برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی را تسریع بخشند.

خبرگزاری دولتی باختر، رسانه دولتی حکومت سرپرست افغانستان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل اظهار داشت: ایران از اسرائیل انتقام گرفت.

این رسانه ابراز کرد: پس از حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق، جمهوری اسلامی در بامداد یکشنبه بارش موشک‌های کروز، بالستیک و پهپاد بر سر رژیم اسرائیل را آغاز کرد و انتقام گرفت.

باختر در این گزارش افزود: مقامات ایران تأکید کردند اگر اسرائیل اقدامی انجام دهد، پاسخ سخت‌تر تهران را دریافت خواهد کرد.

«الحنفی وردک» معاون دفتر سیاسی حکومت سرپرست افغانستان در قطر با انتشار پیامی در «ایکس» نوشت: جمهوری اسلامی ایران در برابر تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی، حق دفاع از خود دارد.

وی افزود: رژیم صهیونیستی در تلاش برای گسترش جنگ در خاورمیانه ‌است.

وردک ادامه داد: کشورهای جهان به‌خصوص کشورهای عربی و ایران باید از موضعگیری واحد و قوی برای مبارزه با این ناسور و حمایت از یک فلسطین آزاد و مستقل استفاده کنند.

«رحمت‌الله فیضان» معاون نمایندگی وزارت خارجه حکومت سرپرست افغانستان در هرات نیز در صفحه «ایکس» خود نوشت: ما برای پیروزی ‎ایران بر ‎اسرائیل دعا می‌کنیم. پیش از این نیز وزارت خارجه طالبان در بیانیه‌ای حمله رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در دمشق را نقض آشکار موازین دیپلماتیک و اقدامی تحریک‌آمیز دانسته بود.

«حامدکرزی» سیاست‌مدار و رئیس‌جمهور سابق افغانستان در صفحه اجتماعی ایکس نوشت: صلح جهانی اخیراً با زیاد شدن جنگها و بحرانها و نقض قوانین و اصول بین المللی شدیداً مورد تهدید قرار گرفته است.

حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق یکی از موارد جدید آن بود که با پاسخ جمهوری اسلامی ایران به مثابه حق مشروع دفاع از خود مواجه گردید.

ایران کشور برادر و همسایه افغانستان است که در لحظات سخت با مردم ما بوده و افغان‌ها نیز احساس همدردی و همبستگی با مردم ایران دارند.

جنگ غزه هم که بدترین فاجعه انسانی را بوجود آورده است، باید هر چه زود تر با برقراری آتش بس دائمی و دستیابی مردم فلسطین به حق داشتن دولت مستقل به پایان برسد تا هم تنش‌ها کاهش یابد و هم زندگی مردم ملکی در فلسطین و اسرائیل و تمام منطقه ما مصون گردد.

«عبدالله عبدالله» وزیر خارجه سابق و رئیس شورای عالی مصالحه سابق افغانستان در شبکه ایکس اظهار داشت: اسرائیل با حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه قانون بین‌الدول، کنوانسیون‌های بین‌المللی مصونیت نمایندگی‌های دیپلماتیک و عرف بین‌المللی را نقض کرد. پاسخ جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل یک اقدام دفاعی و عکس‌العمل در برابر نقض حاکمیت ملی ایران به‌شمار می‌رود.

ادامه‌ قتل و کشتار بی‌رحمانه‌ی مردم بی‌گناه فلسطین در غزه از سوی اسرائیل و هدف قراردادن اطفال، زنان، کارمندان سازمان‌های بین‌المللی، پزشکان و امدادگران عامل اصلی بحران و تنش در سطح منطقه و جهانی است.

جمهوری اسلامی ایران با مشترکات دینی، تاریخی و فرهنگی همسایه‌ ماست و اکنون میزبان میلیون‌ها شهروند افغانستان می‌باشد. هر نوع اقدام از سوی اسرائیل علیه ایران و افزایش تنش تأثیر مستقیم بر وضعیت در افغانستان و عواقب غیر قابل پیش‌بینی و ‌ناگوار برای منطقه و صلح و امنیت جهانی دارد. ما طرف‌دار حل بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از طرق مسالمت‌آمیز هستیم و از هر اقدامی در جهت‌ تنش‌زدانی، صلح و ثبات حمایت می‌کنیم.

«محمد حنیف اتمر» مشاور شورای امنیت ملی و وزیر خارجه دولت سابق افغانستان، خردمندی سیاست جمهوری اسلامی ایران در مورد عدم تدوام حمله علیه اسرائیل و اینکه این عملیات را پایان یافته می‌داند - مگر در صورتیکه ایران مورد حمله قرار گیرد - باید در دو بعد مهم به بررسی گرفته شود: اولاً، این حمله به خوبی نشان داد که جمهوری اسلامی برای دفاع مشروع از خود و بازدارندگی از جنگ طلبی اراده و قابلیت قابل توجهی دارد.

با این حال، عدم تداوم عملیات شب گذشته مانع از وقوع جنگ تمام عیار منطقه‌ای و شاید هم جهانی با مصائب غیر قابل تصور می‌شود. ثانیاً، خاتمه دادن سریع به این ماجرا نمی‌گذارد تا توجه جهانی از جنایات ضدبشری که در غزه در جریان است، منحرف شود و فشار بین‌المللی برای پایان جنگ و رعایت قوانین بین‌المللی بشری تضعیف شود. این مسئله، برای حفظ اتفاق کشورهای منطقه و جهان در حمایت از مردم فلسطین و صلح و ثبات جهانی، از اهمیت حیاتی برخوردار است.

«رنگین دادفر اسپنتا» وزیر خارجه و مشاور شورای امنیت ملی سابق افغانستان نیز با آغاز شعری در شبکه ایکس مواضعش این این طور بیان کرد:

فرخی یزدی شاعر شهید ایرانی یک بیتی دارد: آخر ای مظلوم از مظلومی چون خود یاد کن/چون ببینی ظالم از ظالم حمایت می‌کند

آمریکا، انگلیس، فرانسه، اردن و بسیاری دیگر با تمام نیرو کوشش کردند تا راکت‌ها و پهپاد‌‌های ایرانی در خاک اسرائیل فرود نیایند.

تمام کشور‌های غربی و طرف‌داران آن‌ها ایران را محکوم کردند. حمله ایران به اسرائیل یک اقدام دفاعی بود. بر اساس ماده 51 منشور سازمان ملل‌ هر کشور مورد تجاوز حق دارد اقدامات‌ مقتضی را برای دفاع از قلمروش انجام دهد.

اسرائیل خلاف تمام موازین بین‌المللی به نمایندگی سیاسی ایران در دمشق حمله کرده و شهروندان این کشور را کشته بود. نمایندگی‌های سیاسی شناخته شده از منظر حقوقی قلمرو کشور مربوطه می‌باشند. ما با مردم عزیز، هم‌زبان و هم‌فرهنگ ایران همراه و‌ هم‌‌سوییم.

«امرالله صالح»رئیس سابق امنیت ملی افغانستان: پاسخ جمهوری اسلامی ایران به تجاوز دولت اسرائیل بر سفارت این کشور در دمشق که بر اساس قوانین بین المللی خاک ایران شمرده می‌شود هم مشروع بود و هم حق مسلم ایران حساب می‌شود.

ایران یک ملت عظیم با ریشه‌های عمیق و پر افتخار تاریخی است. خموشی برای چنین یک دولت – ملت به یقین که ننگ بود. خوشا به حال ملت‌هایی که توانسته‌اند از اختلاف درونی عبور کنند و توان حراست از مرز های جغرافیایی و معنوی خود را داشته باشند. شجاعت اقدام و اقدام شجاعانه هر دو به نمایش گذاشته شد. امیدواریم این جنگ گسترش نیابد.

«گلبدین حکمتیار» رئیس حزب اسلامی افغانستان با انتشار پیامی در «ایکس» نوشت: پاسخ به حمله اسرائیل، حق مسلم ایران بود و مسئولیت آن نیز با زمامداران شرور اسرائیل و حامیانش است.

وی افزود: «این یک تحول مثبت است که در جهان اسلام کشورى را مى‌یابیم که در برابر ژاندارم آمریکا در منطقه راه واکنش و انتقام بالمثل را انتخاب مى‌کند، نه سکوت ننگین و تسلیمى ذلت‌بار را.»

«عطامحمد نور» والی سابق بلخ و رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان در صفحه مجازی خود نوشت: عملکرد تلافی‌جویانه و پاسخ جسورانه‌ جمهوری اسلامی ایران در برابر رژیم انسان‌کش و ظالم اسرائیل ستودنی است.

«عبداللطیفپدرام» عضو سابق مجلس نمایندگان و رهبر حزب کنگره ملی افغانستان در حمایت از عملیات وعده صادق نوشت: پاسخ ایران به اسرائیل مشروع و قانونی بود.سخنگوی نیروهای مسلح اسرائیل گفت: در این حمله تنها یک کودک زخم برداشته است؛ در این صورت حملات ایران کارشناسانه، دقیق و مسئولانه بوده است. این که مردم عادی کشته نشده‌اند خبر خوش است.

تگ