حوت 08, 1402 21:28 Asia/Kabul
  • ادامه مخالفت امریکا مبنی بر منع تحصیل و کار زنان در افغانستان

انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا گفته که حکومت سرپرست افغانستان مانع تحصیل و کار دختران و زنان می‌شوند و این رفتار آنان، خلاف خواست مردم افغانستان است.

بلینکن روز سه‌شنبه، ۸ حوت در نشستی زیر عنوان «ایتلاف برای مقاومت اقتصادی زنان افغانستان» گفته که جامعه جهانی مصمم است تا از زنان و دختران افغانستان حمایت کند. با این حال، او افزوده است: «ما در دو سال اخیر ایتلاف توانایی اقتصادی زنان را گسترده‌تر کرده‌ایم

به گفته وی، حکومت سرپرست افغانستان زنانی را که اعتراض می‌کنند سرکوب کرده‌اند و زنان افغان نیز به‌رغم محرومیت و سرکوب مشتاق آموزش و کار هستند.

بلینکن خاطرنشان کرده است: «دختران و زنان افغان می‌خواهند تحصیل و کار کنند، اما طالبان همچنان مانع آموزش و کار آن‌ها می‌شوند و جلوگیری از تحقق توانایی‌های زنان به ضرر افغانستان است

در همین حال، رینا امیری، نماینده ویژه امریکا در امور زنان افغان نیز در این نشست گفته است که زنان و دختران افغانستان نمی‌خواهند تا به آن‌ها به چشم قربانی دیده شود. به گفته او، زنان افغان از جهان می‌خواهند که به آن‌ها برای رسیدن به حقوق‌شان کمک شود.

گفتنی است که این نشست از سوی وزارت خارجه امریکا و دانشگاه بوستون در حال برگزاری است. در این اجلاس، نماینده‌گانی از بخش خصوصی، جامعه مدنی، دانشگاه‌ها و حکومت‌ها گردهم خواهند آمد و درباره استراتیژی‌های سرمایه‌گذاری، توان‌مندسازی و آموزش زنان و دختران افغان گفت‌وگو می‌کنند.

شب گذشته نیز نماینده‌گان ۱۱ کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد در یک اعلامیه مشترک، تداوم تبعیض جنسیتی بر زنان و دختران در افغانستان را محکوم کرده‌اند.

 

تگ