حوت 01, 1402 21:32 Asia/Kabul
  • حکومت سرپرست اجازه دادند تا دختران در انستیتوت‌های طبی ۱۱ ولایت درس بخوانند

وزارت صحت عامه حکومت سرپرست افغانستان اعلام کرده است که دختران اجازه دارند که در انستیتوت‌های طبی در ۱۱ ولایت شمال و جنوب افغانستان درس بخوانند.

خبرگزاری دولتی باختر روز سه‌شنبه، ۱ حوت گزارش داده است که در ولایت‌های پروان، کاپیسا، پنجشیر، بدخشان، میدان‌وردک، غزنی، پکتیکا، پکتیا، لوگر، خوست و بامیان؛ دختران فارغ از صنف ۱۲ برای شمولیت در انستیتوت‌های طبی دولتی ثبت نام کرده می‌توانند.

در گزارش آمده است که وزارت صحت عامه به ریاست‌های این وزارت در ولایت‌ها دستور داده است تا دختران فارغ صنف ۱۲ را در این انستیتیوت‌ها جذب کنند  امادر مورد جذب این دختران به دیگر موسسه‌های تحصیلات عالی چیزی گفته نشده است.

با روی‌کارآمدن حکومت سرپرست در افغانستان، دختران اجازه رفتن به مکتب از صنف ششم به بالا  و دانشگاه را ندارند. در دو سال گذشته؛ این عمل‌کرد حکومت سرپرست در برابر دختران واکنش‌های گسترده‌ای را به‌ همراه داشته است.

انتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز امروز در صفحه ایکس خود نوشت که باید زنان و دختران در افغانستان به شکل معنا‌دار در همه عرصه‌های زنده‌گی اشتراک داشته باشند. او ممنوعیت آموزش و کار زنان و دختران در افغانستان را «ظالمانه» خوانده و خواستار رفع این محدودیت‌ها شده است.

 

تگ